چکیده:
هدف نظام مدیریت هزینه» کمک به حداکثر رساندن سود و آرزش شرکت در حال و آینده است. آگاهی
از چگونگی رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای
تصمیم گیری مدیران میباشد. مطابق فرضیه تصمیمات سنجیده» چسیندگی هزینهها نتیجه تصمیمات
سنجیده مدیران است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اهداف سود و انگیزه های مدیریتی بر چسبندگی
هزینهها در ۲۰۶ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۴-۱۳۹۱ می -
باشد. بدین منظور دو فرضیه طراحی و آزمون شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهند تعدیل منابع به
منظور دستیابی آگاهانه به آهداف سود باعث کاهش شدت چسبندگی هزینهها نمیشوند؛ همچنین
مدیران( با وجود انگیزه برای دستیابی به اهداف سود در مقایسه با عدم وجود چنین انگیزه ای )به ازای
کاهش مشخصی در ها را با شدت بیشتری, بگونهای متهورانه تقلیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر اهداف سود و انگیزه های مدیریتی بر چسبندگی هزینه ها در ٢٠٦ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ١٣٩١-١٣٨٤ می- باشد.
یافته های پژوهش نشان میدهند تعدیل منابع به منظور دستیابی آگاهانه به اهداف سود باعث کاهش شدت چسبندگی هزینه ها نمیشوند؛ همچنین مدیران( با وجود انگیزه برای دستیابی به اهداف سود در مقایسه با عدم وجود چنین انگیزه ای )به ازای کاهش مشخصی در فروش،هزینه ها را با شدت بیشتری، بگونه ای متهورانه تقلیل میدهند.
به همین علت ، مدیران ناگزیرند برای انتخاب یکی از گزینه های کاهش هزینه ها از طریق حذف منابع یا تحمل هزینه های بیشتر برای بهرهبرداری کامل از افزایش فروش آتی تصمیم گیری کنند و یکی از اساسیترین علل چسبندگی هزینه ها، تصمیمات سنجیده٤ مدیرانی است که میکوشند با توجه به پیش بینی فروش آتی، آتی، سود را در بلندمدت افزایش دهند.
یافته های حاصل از پژوهش نشان میدهد که درک رفتار هزینه یکی از مفروضات اساسی مدیریت موفق در هر شرکت به حساب میآید و اینکه در مدل سنتی رفتار هزینه ها، طریقه مداخله مدیریت بر روند تنظیم و تعدیل منابع لحاظ نگردیده است و این فرض که چسبندگی هزینه ها، تغییر منابع در پاسخ مدیران به تغییرات در حجم فعالیت است مورد اثبات قرار گرفت .
نتایج این پژوهش همچنین نشان میدهند چسبندگی هزینه های فروش در شرکت های خدماتی در شرایطی که مدیران با هزینه های تعدیل منابع تعهد شده بالاتری در برابر فعالیت ها و پیش بینی رشد فروش آتی بزرگتری مواجه هستند بیشتر میشود، همچنین چسبندگی هزینه ها برای شرکت هایی که در یک محیط رقابتی فعالیت میکنند کمتر است .