چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ در واﺣﺪﺗﻬﺮان ﺟﻨﻮب اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ و ﻓﺮﻣﻮل ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 225 ﻧﻔﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﺳﻨﺠﺶ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ را ﯾﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 150 ﺳﻮاﻟﯽ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ زﯾﺎد ﺑﻮدن ﺗﻌﺪاد ﺳﻮاﻻت ازﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻣﺎﺗﺮﯾﺴﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪوﺳﻮاﻻت ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ 50 ﺗﺎﯾﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ و ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻫﺮ دﺳﺘﻪ ﺳﻮال ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻣﺠﺰا اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﻮﺻﯿﻒ داده ﻫﺎ از ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟﺪاول ﻓﺮاواﻧﯽ، درﺻﺪ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن آﻣﺎری ﻣﻮﺳﻮم ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ از ﻧﻮع ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. از ﻧﺮم اﻓﺰار spss ﻧﺴﺨﻪ 19 ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و آزﻣﻮن ﻣﺬﮐﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. اﻋﺘﺒﺎر اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﻘﺪار آن ﺑﺮای ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اول، دوم و ﺳﻮم ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ، 0/859، 0/971 و 0/944 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﭘﺲ از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎی ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﭘﺎﺳﺨﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺗﻮﺳﻂ 224 ﻧﻔﺮ ﺑﺮای 150 ﺳﻮال ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه ، 15 ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮای ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﺟﻨﻮب ﺷﺎﻣﻞ، ﻣﻮﻟﻔﻪ ی ﺧﻼﻗﯿﺖ، ﻧﻔﻮذ و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬاری، رﯾﺴﮏ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎن، ﻣﺎﻟﯽ، ﻣﻘﺮرات، ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ، اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺎزی، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﮐﺮدن دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ اﺧﻼﻗﯽ، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ داﻧﺶ ، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻓﻨﯽ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ درﻣﺠﻤﻮع ﺷﺎﻣﻞ 70/393 درﺻﺪ در ﻧﻤﻮﻧﻪ اول و 64/805 درﺻﺪ در ﻧﻤﻮﻧﻪ دوم و70/823 درﺻﺪ درﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮم، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺪﯾﺮان را در اﯾﻦ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
1 -competency 2 -Mojab 3 - Clark & armit 4 -sanchez در تعریفی دیگر، شایستگی یک عملکرد کاملا موثر درون یک حرفه می باشد که ممکن است در دامنه ای از سطح اساسی کارایی، با بالاترین سطح برتری قرار گیرد(چیورز و چیتام ١، ٢٠٠٥ ، نقل از خورشیدی و اکرامی، ١٣٩٠).
پس از تحلیل اسناد و مدارک علمی، ٣ بخش کلی شایستگی های مدیریتی، اجتماعی و فردی تدوین و ١٥ مؤلفه اصلی شایستگی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در قالب این سه بخش کلی تبیین شد که عبارتند از: الف - بخش شایستگی های مدیریتی ١- ادراکی (شامل مولفه ی خلاقیت ) ٢- رهبری (شامل مولفه ی نفوذ و تاثیر گذاری) ٣- تصمیم گیری (شامل مؤلفه ی ریسک ) ٤- اجرایی (شامل مولفه های شایستگی، مدیریت زمان، مالی، مقررات، بهبود و توسعه سازمانی، صرفه جویی و شایستگی استاندارد سازی) ب- بخش شایستگی های اجتماعی : ١- ارتباطی (شامل مولفه ی شایستگی ارتباطات) ٢- مدیریت افراد (شامل مولفه ی شایستگی یکپارچه کردن دیدگاه ها) ج- بخش شایستگی های فردی: ١- ویژگی های اخلاقی (شامل مؤلفه ی شایستگی اخلاقی ) ٢-ویژگی های اختصاصی (شامل مولفه های شایستگی دانش و شایستگی فنی) ٣-ویژگی شخصیتی( شامل شایستگی مهارت های بین فردی) در رابطه با بخش شایستگی های مدیریتی، مولفه های ادراکی، رهبری تصمیم گیری و اجرایی به عنوان مولفه های اصلی شایستگی مدیران گروههای آموزشی به شمار می آیند.