خلاصه ماشینی:
"روابط مردم با بانکهای دولتی و بر عکس نیز همانند روابط مردم با دیگر مؤسسات دولتی است،یعنی در این شرایط،کسی که به یک بانک مراجعه میکند،به عنوان «مشتری»شناخته نمیشود،بلکه یک«ارباب رجوع» است که برای باز کردن گرهی از کارش به بارگاهی دیوانسالارانه توسل جسته است و باید بر آن آستان سر بساید!علت این نوع رابطه هم آشکار است و لازم نیست که در این جا از بحث اصلی خارج شویم و به آن بپردازیم.
البته در این جا یک پرتگاه نظری وجود دارد که باید از آن پرهیز کرد:در واقع،مشکل فعلی مردم در رابطه با سیستم بانکی ناشی از وجود بانکهای دولتی نیست،زیرا در همین امروز که ما گرفتار چنین ناکارآمدیهایی هستیم،بسیاری از کشورها حتی پیشرفته دنیا بانکهای دولتی دارند،اما بانکهای غیردولتی هم در کنار این بانکهای دولتی و در شرایط مساوی با آنها مشغول فعالیت هستند و ملاک موفقیت یا شکست هر دو گروه هم تنها شایستگی است و نه رانتخواری و دوپینگ."