چکیده:
آیینهای مذهبی یکی از فرصتهای ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت خود به هویتهای دیگر و همچنین موقعیتی مناسب برای بازنمایی و برساخت اهالی مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است. در میان فرق اسلامی، مذهب تشیع بهعنوان یک اقلیت بزرگ که محبت اهلبیت (:) از ارکان با اهمیت آن است، طول تاریخش را در جامعه مسلمانان همراه با طرد و درحاشیهبودگی تحمیلی از جانب اکثریت اهلسنت گذرانده و کمتر فرصت خودنمایی یافته است. آیینهای حسینی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان میباشند که از حیث: تاسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتا با زمینههایی از فرهنگ عامه عجین گشتهاند.
آیین پیادهروی اربعین که هرساله مصادف با 20 صفر و همزمان با اربعین شهادت حضرت سیدالشهداء (7) در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار میشود، با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیتهای گوناگون شیعه از اقصی نقاط جهان، خصوصا در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است. در این پژوهش با عنایت به ویژگیها و امتیازات ویژه این آیین شیعی، تلاش کردیم تا با تماس مستقیم با واقعیت درحال اجرا از طریق روش کیفی مردمنگاری، سه رکن اساسی ماهیت، ساختار و کارکردهای آیین پیادهروی اربعین را با تفسیرهای مشارکتکنندگان اصلیاش یعنی: زائران، مروجان و مجریان این آیین از منظر چارچوب مفهومی ارتباطات آیینی مطالعه کنیم. شایان ذکر است علیرغم توجه به پیشینه این آیین در تاریخ اجتماعی شیعیان عراق و همچنین زمینههای فرهنگی موجود، تمرکز اصلی این پژوهش به روی مشارکتکنندگان ایرانی قرار داشته است.
نتایج حاصل از دو مرحله تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها و مشاهدات میدانی به روشهای مضمونبندی دادهها و کدگذاری نظریهای نشان داد: این آیین شیعی در ارتباط تنگاتنگی با سه مفهوم کلان محبت اهلبیت، نمایش جهانی و هویت شیعی قرار دارد.