چکیده:
هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر دریافت وام بانکی در تعاونی های استان گلستان است. به این منظور با تفکیک تعاونی های استان گلستان به سه نوع تعاونی تولیدی، کشاورزی و روستایی؛ احتمال موفقیت در دریافت وام بانکی توسط تعاونی ها با توجه به اندازه تعاونی، عمر تعاونی و صنعت فعالیت تعاونی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تخمین مدل لاجیت در نمونه شامل 81 شرکت تعاونی نشان می دهد که عواملی مانند عمر(بیشتر) و اندازه تعاونی(بزرگتر) ، احتمال دریافت وام بانکی را افزایش می دهند. علاوه براین، نتایج نشان داد که در میان انواع تعاونی های مورد بررسی، احتمال دستیابی و دریافت وام توسط تعاونی های روستایی بیشتر از تعاونی های تولیدی و کشاورزی بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تخمین مدل لاجیت در نمونه شامل 81 شرکت تعاونی نشان میدهد که عواملی مانند عمر(بیشتر) و اندازه تعاونی(بزرگتر)، احتمال دریافت وام بانکی را افزایش میدهند.
در حالی که ایجاد بدهی و انتشار سهام به عنوان دو منبع اصلی تامین مالی شرکتها تعریف شده است؛ عواملی مانند نبود گردش مالی لازم برای انجام سرمایهگذاریهای بزرگ، دسترسی نداشتن به بازارهای سرمایه، نداشتن کارکنان ماهر در حوزه کارکردهای مالی بنگاه، صورتهای مالی ناکافی و عدم کفایت دارایی در بنگاههای کوچک و خرد، باعث میشوند این بنگاهها در دریافت انواع وامها از شبکه پولی و بانکی با مشکل مواجه شوند [5].
در بسیاری از موارد، برای افزایش تامین مالی خارجی، حداقل مقدار سرمایه مورد نیاز است[65] این ایده با استفاده از مشاهدات تجربی تایید میشود که نتیجه میگیرد بنگاههای کوچک اغلب مجبورند از منابع داخلی استفاده کنند، و سپس قراردادهای بدهی کوتاهمدت بدلیل دسترسی محدود به تامین مالی بلندمدت([66]، [67] و [68]).
همچنین پژوهش بک و همکاران [96] نشان داد که شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ از وام بانکی برای تأمین مالی شرکت خود کمتر استفاده میکنند.
The economics of small business finance: The roles of private equity and debt markets in the financial growth cycle.
, Determinants of the capital structures of European SMEs. Journal of Business Finance & Accounting, 31(5-6), 711-728.
,The dynamics of capital structure: Evidence from Swedish micro and small firms.
, Determinants of capital structure in Irish SMEs. Small Business Economics, 35(3), 357-375.
K. SMEs: Empirical Evidence from Company Panel Data”, Small Business Economics, Vol. 12 No. 2, pp.