چکیده:
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر ۲۰۱۶ در آمریکا بسیاری را شگفت زده نمود. اغلب
کارشناسان و نظر سنجیهای معمول و سنتی، هیلاری کلینتون را برنده نهایی انتخابات پیش بینی نمودند اما در
واقعیت نتایج بهگونهای دیگر رقم خورد. در این پژوهش با استفاده از آنالیز شبکههای اجتماعی با رویکرد
تحلیل محتوایی وضعیت کمپینهای انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا بر اساس توییتهای ارسالی طی
بازه سه روزه قبل از ۸ نوامبر ۲۰۱۶ در شبکه اجتماعی توییتر بررسی شد. مشخص گردید در اغلب جنبه های
تحلیلی از قبیل تحلیل توییتها، ری توییتها، تحلیل هشتک ها، تحلیل منشنها و تحلیل پروفایل کاربران
کمپین ترامپ دارای برتری محسوس و در میان کاربران با گرایش بیطرف نیز احتمالا گرایش به کمپین
ترامپ غالب است. بعلاوه در این پژوهش توانستهایم برخی از استراتژیهای انتخاباتی و جریان های سیاسی
تاثیرگذار را شناسایی کنیم به عنوان مثال فهمیدهایم کمپین کلینتون به جای حمایت از کلینتون بیشتر به حمله به
ترامپ پرداخته و بالعکس کمپین ترامپ بهجای تاختن به کلینتون بیشتر به حمایت از ترامپ پرداخته است و با
کاربران بخصوص کاربران بدون گرایش و بیطرف، به سایت ویکی لیکس و ماجرای افشای ایمیلها توجه خاص نشان دادهاند.
خلاصه ماشینی:
بعلاوه در این پژوهش توانسته ایم برخی از استراتژی های انتخاباتی و جریان های سیاسی تأثیرگذار را شناسایی کنیم به عنوان مثال فهمیده ایم کمپین کلینتون به جای حمایت از کلینتون بیشتر به حمله به ترامپ پرداخته و بالعکس کمپین ترامپ به جای تاختن به کلینتون بیشتر به حمایت از ترامپ پرداخته است و یا کاربران بخصوص کاربران بدون گرایش و بیطرف ، به سایت ویکی لیکس و ماجرای افشای ایمیل ها توجه خاص نشان داده اند.
ایده ما این است که با استفاده از یک تحلیل دوبعدی مکان - احساس برای محتوای کمپین های انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا بر روی توییتر بر اساس توییت های ارسالی طی سه روز قبل از ٨ نوامبر ٢٠١٦ به صورت منطقی و مدلل بفهمیم افکار عمومی و خرد جمعی متمایل به چه کسی بوده است و پرسش اصلی این پژوهش این خواهد بود که با توجه به تحلیل های محتوایی داده های توییتر در نزدیک ترین بازه زمانی به انتخابات ، آیا باید پیروزی ترامپ و کمپین انتخاباتی او را غیرمنتظره و شگفتی ساز دانست ؟ ساختار این پژوهش در چهار بخش تدوین یافته است .
سهم طرفداران ترامپ از کل کلمات ١/٦ برابر طرفداران کلینتون و حتی بیشتر از افراد بیطرف بوده است (رجوع شود به تصویر صفحه) (نمودار ٩ ) درصد استفاده از نام کاندیداها در توییت ها برحسب نوع طرفداری هر گروه نشان می دهد.
” Proceedings of the 26th ACM Conference on Hypertext & Social Media.
“Online social network analysis: A survey of research applications in computer science.