چکیده:
امروزه شناخت و به کارگیری صحیح مهارتها، منجر به هدفمند شدن فعالیتهای مدیران در دستیابی به اهداف میشود. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مهارتهای مدیران در سطوح مختلف سازمانی میباشد. این پژوهش از نظر روش از نوع آمیخته (روش کیفی فراترکیب و دلفی در بخش اول و روش پیمایشی کمی و تحلیل آن با استفاده از روش DANP در بخش دوم) میباشد و از نظر هدف، کاربردی است. در مرحله اول کلیه پژوهشهای منتشر شده در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی، به روش فراترکیب بررسی و با روش دلفی مدل تایید گردید. در مرحله دوم، نمونه آماری از میان مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج این پژوهش پس از ارائه مدل نشان میدهد در میان ابعاد، به ترتیب مهارتهای کارتیمی، تکنولوژی و حل مسئله برای مدیران عالی، مهارتهای تکنولوژی، یادگیری و ارتباطی برای مدیران میانی و در نهایت مهارتهای یادگیری، ارتباطی و تکنولوژی برای مدیران عملیاتی دارای بیشترین اهمیت می باشد.
Nowadays, recognizing and applying managerial skills truly target their activities at achieving goals. The aim of this study is to present a model for measuring managerial skills in different organizational levels. Regarding method, this study has a mixed method (using qualitative meta-synthesis method and Delphi method in the first phase and quantitative survey method and its analysis by means of DANP method in the second phase). And, regarding the goal, this is a practical study. In the first phase of the study, all related research published in Iranian and foreign valid scientific databases were studied using meta-synthesis method and the model was confirmed by Delphi. In the second phase, the statistical population was consisted of all managers in South Zagros Oil and Gas Exploitation Company chosen by purposive sampling method. The results of this study shows that the dimensions of team working, technology and problem solving skills have the most importance among top managers respectively; the dimensions of technology, learning and communication skills have the most importance among middle managers respectively, and the dimensions of learning, communication and technology skills have the most importance among first-line managers respectively.