چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت، معدن و تجارت
استان اصفهان انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، ۱۵۵ نفر از کارکنان با استفاده از روش
نمونه گیری تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد جامعه پذیری
سازمانی بر اساس مدل تائورمینا و تعهد سازمانی بر اساس مدل آلن و مییر استفاده شده است. برای سنجش میزان پایایی از
ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی ۰/۸۷ α= و تعهد سازمانی ۰/۸۲ α= ) بدست آمد. دادههای تحقیق پس از
جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل
شدند. نتایج حاکی از آن است که:۱- بین جامعهپذیری سازمانی و مولفهای آن (دریافت آموزش، تفاهم، حمایت چشم
انداز از آینده سازمان) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.۲- ابعاد دریافت آموزش و تفاهم میتوانند به طور
مثبت و معنی دار ابعاد جامعه پذیری سازمانی را پیشبینی کنند.
This study investigated the relationship between Organizational socialization & Organizational Commitment in
between Office staff Industry, mining & trade Isfahan province. Using Research Method Descriptive of type
Correlation, were selected for study 155 persons Staff Using Simple random sampling method. In order to gather
study data using two standard questionnaires of Organizational socialization were used based on Taormina
model & Organizational Commitment was done according to Allen & Meyer model. In order to analyze the
amount of reliability Chronbach alpha was used for Organizational socialization questionnaire α= 0/87 &
Organizational Commitment α= 0/82. After collecting the data, they were analyzed according to survey
hypothesizes using Pearson Correlation Coefficient Analysis Multiple regression analysis. The results indicate
that: 1- There is a significant and positive relation between organizational socialization and its features (training/
understanding / coworker support and future prospects) with Organizational Commitment. 2- Training &
Understanding can predict organizational socialization dimensions in a positive and significant way.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاکی از آن است که :١- بین جامعه پذیری سازمانی و مولفه ای آن (دریافت آموزش ، تفاهم ، حمایت کارکنان ، چشم انداز از آینده سازمان ) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه رابطه هر یک از مولفه های جامعه پذیری سازمانی و تعهد هنجاری متغیرهای پیش بین متغیر ملاک F P R R2 β Ρ دریافت آموزش تفاهم حمایت کارکنان چشم انداز از آینده سازمان هنجاری 19/25 0/000 0/58 0/34 -0/07 0/70 -0/17 0/06 0/68 0/000 0/27 0/67 نتایج جدول ٤ نشان میدهد بین مولفه های جامعه پذیری سازمانی و تعهد هنجاری (٠/٥٨ =r) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه ، رابطه بین مولفه های جامعه پذیری سازمانی با تعهد مستمر بررسی گردید که نتایج به شرج زیر میباشد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج جدول ٥ نشان میدهد بین مولفه های جامعه پذیری سازمانی و تعهد مستمر (٠/٣٤ =r) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
نتیجه گیری و پیشنهادات نتایج حاکی از آن است که :١- بین جامعه پذیری سازمانی و مولفه ای آن (دریافت آموزش ، تفاهم ، حمایت کارکنان ، چشم انداز از آینده سازمان ) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.