چکیده:
اگرچه بسیاری از سازمان ها به استقرار و استفاده از سیستم های هوشمندی کسب وکار روی آوردهاند؛ اما همه آن ها در پیاده سازی این سیستم ها موفق نبودهاند. تحقیق حاضر به بررسی جامع عوامل تاثیرگذار بر فرآیند پیاده سازی اثربخش این سیستم ها در صنعت بانکداری ایران پرداخته است . این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی اجرا، یک پژوهش پیمایشی محسوب می شود؛ همچنین بر اساس طرح پژوهش و نحوه گردآوری دادهها، پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات روش های مطالعه اسنادی و میدانی بکار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعال در پیاده سازی راهکارهای هوشمندی کسب وکار در صنعت بانکداری ایران است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی گسترده ادبیات موضوع پرداخته شده که نتیجه آن تهیه چارچوب اولیه عوامل موثر بر پیاده سازی هوشمندی کسب وکار و معیارهای اثربخشی هوشمندی کسب وکار بوده است. سپس با استفاده از این چارچوب اولیه و اخذ نظرات خبرگان با رویکرد تکنیک دلفی فازی، عوامل کلیدی موثر بر فرآیند پیاده سازی هوشمندی کسب وکار و معیارهای مهم اثربخشی هوشمندی کسب وکار در صنعت بانکداری ایران شناسایی شده و در نهایت مدل پیاده سازی اثربخش هوشمندی کسب وکار ارائه شده است. در ادامه تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون های آماری به اعتبارسنجی مدل پرداخته شد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد مدل پیادهسازی اثربخش
هوشمندی کسب وکار در صنعت بانکداری ایران شامل 71 بعد: سازمانی، انسانی، کیفیت داد، محیطی، قابلیت سیستم، راهبردی، کیفیت سرویس، زیرساخت فنی و مدیریتی و اثربخشی هوشمندی کسب وکار است.
خلاصه ماشینی:
Rao & kumar پیاده سازی سیستم های هوش کسب وکار می تواند بسیار پیچیده باشد.
Williams & Williams (رجوع شود به تصویر صفحه) پیاده سازی اثربخش هوشمندی کسب وکار اثربخشی سیستم هوش کسب وکار نشان می دهد که این سیستم به اهداف موردنظر خود دست یافته و نیازهای اطلاعاتی سازمان را برآورده می کند.
جامعه آماری این پژوهش ، متخصصان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعال در پیاده - سازی راهکارهای هوشمندی کسب وکار در صنعت بانکداری ایران است ؛ لذا در مرحله ارائه مدل ، تعداد ١٦ نفر به روش نمونه گیری قضاوتی غیر تصادفی و با ترکیبی از نمونه گرییهای هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آن ها استخراج و مورد پالایش قرارگرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در این تحقیق اطلاعات خبرگان به کمک پرسشنامه جمع آوری شده است ؛ لذا در پرسشنامه مرحله تدوین مدل بر اساس تکنیک دلفی فازی هر یک از خبرگان نظرات خود را درباره میزان اهمیت عوامل مؤثر بر پیاده سازی هوشمندی کسب وکار و میزان اهمیت معیارهای ارزیابی اثربخشی هوشمندی کسب وکار در طیف پنج گانه لیکرت و از طریق متغیرهای کلامی (خیلی کم ، کم ، متوسط ، زیاد و خیلی زیاد) و با رویکردی فازی ابراز کرده اند.
An Empirical Development of Critical Value Factors for System Quality and Information Quality in Business Intelligence Systems Implementations.
Managing the Implementation of Business Intelligence Systems: A Critical Success Factors Framework.