چکیده:
سازمانهای خیریه مردمنهاد باوجود ماهیت مستقل از منابع دولتی» میتوانند از تامین مالی جمعی برای حصول
چشماندازهای خود بهره ببرند. پیشرفت روزافزون فناوریهای اینترنتی و علاقهی جامعه بشری در استفاده از
رسانههای اجتماعی» نقطه قوتی است که جای بررسی دارد. هدف این مقاله بررسی عوامل مژثر بر کارکرد
رسانههای اجتماعی در موفقیت تامین مالی جمعی مسسات خیریه بوده که به روش تشوری داده بنیاد
انجام گرفته است. در این راستا و به علت نبود پیشینه مطالعاتی دانشگاهی» نتایج گزارشهای سالانهی کشورها و
مراکز تحقیقاتی و تجربیات مدیران مالی خیریههاء مطالعه و با بررسی سطر به سطر مطالب» کدگذاریهای
تحلیل محتوا انجامشده است. مولفهها در هشت مقولهی نهایی دستهبندی» روایی سنجی و سپس در قالب
الگوی پارادایم و فرضیات ارائه شدهاند. نتایج نشان میدهد که وجود استراتژی همراستای تامین مالی» مدیریت
کا رآمد رسانهها و اعتبار سمن» علت شکل گیری موفق پروژه در بستر فناوری اطلاعات و کاربرد صحیح
رسانهها بوده و تبلیغات و اشتراکک رسانهای و ارتباطات خیرین با سمن» زمینهی ساختاری رشد را فراهم
میکند؛ تا مقولهی محتوا القا و بودجه موردنیاز با موفقیت تامین شود.
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله بررسی عوامـل مـؤثر بـر کـارکرد رسانه هـای اجتمـاعی در موفقیـت تـأمین مـالی جمعـی مؤسسـات خیریـه بـوده کـه بـه روش تئـوری داده بنیـاد انجام گرفته است .
با توجه به مکتوب نبودن همه تجربیات مؤسسات و در دسترس و همگانی نبـودن آن هـا و بـا در نظر گرفتن این موضوع مهم که بهره مندی از روش تأمین مالی جمعی می تواند خـرد جمعـی را لازمه رسیدن به اهداف نماید و وجود پتانسیل بالای نوع دوستی مردم ایران و این نکته مهم کـه هنوز بسیاری از سمن ها بدون استفاده از رسانه های اجتماعی بـه فعالیـت خـود ادامـه مـی دهنـد؛ دغدغه ی بهره مندی صحیح از پتانسیل های بالقوه رسانه های اجتماعی در خصوص کمـک هـای مردمی برای خیریه ها، مسئله ی پررنگی است .
ازاین رو در این پژوهش با بررسی تجربیات موفقیت و حتـی شکسـت سـمن هـا در پیـاده سـازی پروژه های تأمین مالی جمعی، به استخراج عوامـل کلیـدی و شاخصـه هـای کـاربرد رسـانه هـای اجتماعی پرداخته و اهمیت هریک از مقولات به تفکیک توضیح داده شده اند.
Creswell (رجوع شود به تصویر صفحه) معیـار جسـت وجـو در ابتـدا بررسـی مقـالات صــورت گرفتـه در ایـن زمینـه بـود کـه بررســی سـایت هـای جسـتجوی مقـالات دانشـگاهی google scholarو science directو بـا جسـتجو در ژورنـال هــای SSRN,CSCW,Springer,International Journal of nonprofit and voluntary sector marketing بــا کلمــات کلیــدی crowd charity+funding و funding+charity +social media آغـاز شـد.