چکیده:
امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران، مدیرانِ مراکز آموزشی مشتاق به تقویت سیستم تسهیم دانش و مؤلفههای مؤثّر بر آن میباشند. بر همین اساس، هدف این تحقیق، شناسایی روابط مابین مؤلفههای مؤثر در سیستم تسهیم دانش در مراکز آموزشی-پژوهشی و سطحبندی آنها توسط ارائه مدل ارتباطات درونی و نهایتاً، ایجاد دیدی جامعتر از روابط درونی مؤلفهها میباشد. برای تحقّق این هدف از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهرهگیری شدهاست. دادهها از طریق پرسشنامهای محقق ساخته و از میان30 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بهعنوان گروه خبرة تحقیق گردآوری شدهاست. از نتایج اصلی پژوهش، مدلی در چهار سطح تاثیر است که در آن مؤلفههای: "ارتباط چهره به چهره افراد در اشتراک دانش اثربخش" و "گشودگی و راحتی ارتباطات میان افراد"، با بالاترین سطح تاثیرپذیری و مؤلفههای: "کانالهای ارتباطی مبتنی بر فناوری اطلاعات برای جمعآوری و اشتراک دانش" و "نظام ارزیابی دانش به اشتراک گذاشته شده، و ارائه پاداش متناسب به آن" که دارای شاخص قدرت هدایت قوی ولی وابستگی ضعیف بودند، بهعنوان زیرساختهای سیستم شناسایی شدهاند. تفسیر مدل روابط مؤلفههای تسهیم دانش بیانگر آن است که از دیدگاه تحلیل سیستمی، برای بهبود روندهای تسهیم دانشی، بایستی اولویت با تقویت مؤلفههایِ بیشتر اثرگذار در سیستم باشد.
خلاصه ماشینی:
از نتایج اصلی پژوهش ، مدلی در چهار سطح تاثیر است که در آن مؤلفه هـای : "ارتبـاط چهـره بـه چهره افراد در اشتراک دانش اثربخش " و "گشودگی و راحتی ارتباطات میان افراد"، بـا بـالاترین سـطح تاثیرپذیری و مؤلفه های : "کانال های ارتباطی مبتنی بـر فنـاوری اطلاعـات بـرای جمـع آوری و اشـتراک دانش " و "نظام ارزیابی دانش به اشـتراک گذاشـته شـده ، و ارائـه پـاداش متناسـب بـه آن " کـه دارای شاخص قدرت هدایت قوی ولی وابستگی ضـعیف بودنـد، بـه عنـوان زیرسـاخت هـای سیسـتم شناسـایی شده اند.
تسهیم دانش به عنـوان فعـالیتی پیچیـده و ارزش آفـرین ، بنیـان و پایـۀ بسـیاری از فعالیت های استراتژیک مـدیریت دانشـی در سـازمان هـا مـی باشـد؛ بـه عقیـدۀ وانـگ و 1- Rezaeian Farduyi & Ghazi Noori 2- Yusefi, Moradi & Tishevar Daem 3- Musavi 4- Zafariyan, Esmaeilzadeh & Shafahi 5- Lin, W.
1- Wang & Noe 2- Skyrme 3 -Manian, Mira & Karimi ٦٢ جدول ١: مؤلفه های تسهیم دانش (مانیان و همکاران ، ١٣٩٠) (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به موارد گفته شده ، هـدف از پـژوهش حاضـر، شناسـایی و بررسـی تمـامی ارتباطات درونی (مستقیم و غیرمستقیم ) مؤلفه های سیستم تسهیم دانـش جامعـۀ تحـت مطالعـه بـا مشخصـۀ بـارز یـادگیری و تـدریس (درس آموختـه )١١ بـا روش مـدل سـازی ساختاری مقایسه ای و ارائۀ مدل روابط مؤلفه های تسهیم دانش اسـت .
1- Lin, Huang & Chen 2- Willem & Buelens ٦٩ برای ارائه یک جمع بنـدی از پیشـینه تحقیـق ، پـژوهش هـای انجـام شـده در خصـوص شناسایی مؤلفه های تسهیم دانش در جدول ٢ به تفکیک مؤلفه آمده است .