چکیده:
همه ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر ارزشهاست و بقای هر جامعه در طول زمان مشروط به انتقال قاعدهمند ارزشها از نسلی به نسل دیگر است. از آنجائیکه تمامی انواع سازمانها در بطن جامعه متولد شده و با ارزشها و باورهای آن رشد مییابند، تحقیق در زمینه شناسایی گوناگونی ارزشهای کاری مبتنی بر تفاوت نسلها در سازمان نیز که به نوعی رفتار و عمل سازمانها را در جهت بهبود فضای کسب و کار تعیین کند، ضرورتی انکار ناپذیر میباشد. هدف تحقیق شناسایی گوناگونی ارزشهای کاری مبتنی بر تفاوت نسلها میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف توسعهای – کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر مجموعه شهرداری تهران میباشد، که 128 نفر از 4 نسل به صورت هدفمند و غیراحتمالی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. بعد از جمعآوری دادهها، آزمون تحلیل عاملی کیو انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که برای هر نسل، الگوی ذهنی متفاوتی از ارزشهای کاری وجود دارد، که نشاندهنده تفاوت در ادراکات و ذهنیتهای هر نسل است، این تفاوتها میتواند در ایجاد تعامل بین افراد، از نسلهای مختلف در سازمان، مشکلاتی را ایجاد نماید.
خلاصه ماشینی:
از آنجائیکه تمامی انواع سازمان ها در بطن جامعه متولد شده و با ارزش ها و باورهای آن رشد می یابند، بنابراین تحقیق در زمینه شناسایی گوناگونی ارزش های کاری مبتنی بر تفاوت نسل ها در سازمان که رفتار و عمل سازمان ها را در جهت بهبود فضای کسب و کار تحت تاثیر قرار می دهد، ضرورتی انکارناپذیر است .
انجام شده است را نشان می دهد که بر تفاوت ارزش های کاری در محل کار تاکید دارند، نتایج تحقیقات نشان داد که وجود نسل های مختلف ، تعارض ، دلسردی ، ناامیدی ، عدم هماهنگی و در نهایت کاهش عملکرد سازمان را به دنبال داشته باشد.
از آنجائیکه از روش کیو برای تحلیل کیفی و کمی استفاده شد، نمونه انتخاب شده تعداد ١٢٨ نفر از ٤ نسل از مشارکت کنندگان می باشند که به صورت هدفمند و غیراحتمالی از افرادی که دانش و آگاهی نسبی ، نسبت به موضوع ارزش های کاری داشتند، از ٥ منطقه شهرداری تهران انتخاب شدند، و برای تکمیل و مرتب کردن کیو لازم است که محقق در جلساتی توضیح لازم و کافی را ارائه نماید.
Formulating different models based on work values and generational differences impact on employee engagement, management doctoral dissertation, University of Semnan, Iran, (in persian).