چکیده:
پژوهش حاضر نتیجه تحقیق در خصوص امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش و همچنین بررسی تفاوت دیدگاه اعضای هیات علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می باشد. به این منظور برای سنجش ابعاد و مولفه های مدیریت دانش از مدل پاولوسکی استفاده شد. پژوهش مورد نظر از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی_پیمایشی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر 308 نفر عضو هیات علمی و 320 نفر کارمند بوده است که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه به ترتیب 175و 169 نفر تعیین گردید و با در نظر گرفتن 20% ضریب افت پرسشنامه بین نمونه ها توزیع گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن توسط پنج نفر از استادان حوزه مدیریت مورد تایید قرار گرفت و صحت و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 95% مورد تایید قرار گرفت. در بررسی فرضیه ها از آزمون تیتک نمونه ای استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده: از نظر آزمودنی ها امکان پیاده سازی مولفه های شناسایی دانش، تولید دانش، اشاعه دانش، یکپارچه سازی و انتقال دانش در سه بعد ساختار سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، و منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر وجود ندارد. همچنین در بررسی تفاوت بین دیدگاه اعضای هیات علمی و کارکنان در خصوص آمادگی لازم برای پیاده سازی مدیریت دانش از آزمون مقایسه میانگین دو گروهی استفاده شده است و نتیجه حاصله نشان دهنده این است که تفاوت معناداری بین دیدگاه اعضای هیات علمی و کارکنان در هیچ یک از ابعاد و مولفه ها وجود ندارد. با توجه به اهداف تحقیق از طریق آزمون رتبه ای فریدمن مشخص شد که بین شاخص ها به لحاظ میزان آمادگی جهت پیاده سازی مدیریت دانش تفاوت وجود دارد و در مقایسه با سایر شاخص ها تولید دانش در دانشگاه مورد نظر بیشتر از سایر مولفه ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب فرضیه های فرعی ١، ٦ و ١١ تحقیق (از نظر اعضای هیأت علمی و کارکنان امکان پیاده سازی مدیریت دانش (حوزه شناخت دانش ) در واحد اسلامشهر وجود دارد) مورد تأیید قرار نگرفت .
فرضیه های فرعی ٢، ٧ و ١٢ تحقیق (از نظر اعضای هیأت علمی و کارکنان امکان پیاده سازی مدیریت دانش (حوزه تولید دانش ) در واحد اسلامشهر وجود دارد) مورد تأیید قرار نگرفت .
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول ، شماره ١، تابستان ١٣٩٣ ١٣٠ فرضیه های فرعی ٣، ٨ و ١٣ تحقیق (از نظر اعضای هیأت علمی و کارکنان امکان پیاده سازی مدیریت دانش (حوزه اشاعه دانش ) در واحد اسلامشهر وجود دارد) مورد تأیید قرار نگرفت .
با توجه به یافته های این پژوهش در خصوص خرده مقیاس های شناخت دانش ، تولید دانش ، اشاعه دانش ، یکپارچه سازی و انتقال دانش در سه بعد ساختارسازمانی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و منابع انسانی که اجزای تشکیل دهنده مدل پاولوسکی هستند به طورکلی میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و تمامی یافته های این پژوهش از میانگین کمتر هستند، همچنین در مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارکنان که تفاوت معناداری بین دیدگاه کارکنان و اعضای هیأت علمی به لحاظ اظهار نظر در مورد آمادگی پیاده سازی مدیریت دانش بر اساس مدل مذکور وجود ندارد و نتایج حاصله با نتایج یافته های رفعتی شالدهی و دیگران (١٣٨٧)، حسن زاده (١٣٨٨)، شیروانی و صفدریان و علوی (١٣٨٨)، میرغفوری، فرهنگ نژاد و صادقیآرانی (١٣٨٩)، محمدرضا امیری (١٣٩٠)، رجاییپور و رحیمی (١٣٨٧) هم خوانی دارد.