چکیده:
مقاله حاضر، مولفه های حرفهای مبتنی بر دانش عملی برنامه درسی برای مدرسی/آموزشگری در محیط آموزش عالی از نگاه مدرسان حوزه مطالعات برنامهدرسی را مورد کاوش و توصیف قرار داده است. دادههای مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی اکتشافی و از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 12 مدرس حوزه مطالعات برنامه درسی انجام یافته است. یافتهها نشان دادند که مدرسان مورد مصاحبه نگاه یکسانی نسبت به قلمرو برنامه درسی در آموزشگری نداشته اند. یافتهها در سه طبقه: نگاه تخصص محور، نگاه مشارکت محور و نگاه مدرس محور تفکیک شدند. مولفههای اصلی دانش عملی برنامه درسی در سه نگاه مشتمل بر دو مولفه اصلی: آمادگی برای عمل و اقدام برای عمل برنامه درسی بوده است. اما حدود و ثغور مولفه های حرفه ای مربوط به هر کدام از مولفه های اصلی در سه نگاه یکسان نبوده است. در نگاه تخصص محور، مولفه های حرفه ای عمل برنامه درسی: فعلیت بخشیدن به طراحی آموزشی، ارتباط برقرار کردن و تامل بعد از عمل را شامل شده است. در نگاه مشارکت محور، مولفه های حرفه ای عمل برنامه درسی: فعلیت بخشیدن به برنامه درسی، ارتباط برقرار کردن و تامل بعد از عمل را در برگرفته است. در نگاه مدرس محور، مولفه های حرفه ای عمل برنامه درسی شامل: فعلیت بخشیدن به برنامه درسی، ارتباط برقرار کردن، تجسم، تامل حین عمل و تامل بعد از عمل بوده است.
خلاصه ماشینی:
سواد برنامه درسي در آموزشگري مضموني براي توانمندسازي هيأت علمي *1 زهره عباباف 2 کورش فتحي واجارگاه 3 يداله مهرعليزاده (تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٠٥/١٦؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٣/٠٩/٢٦) چکيده مقاله حاضر، مولفه هاي حرفه اي مبتني بر دانش عملي برنامه درسي براي مدرسي/آموزشگري در محيط آموزش عالي از نگاه مدرسان حوزه مطالعات برنامه درسي را مورد کاوش و توصيف قرار داده است .
مولفه حرفه اي ديگر آمادگي براي عمل برنامه درسي، شناخت بافت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جامعه ملي است به عنوان زمينه اي که از طريق آن مدرس مي تواند برون داد هاي برنامه درسي کلاس خود را متناسب با آن تنظيم کند و بر آن اساس عناصر برنامه درسي را انتخاب و به تدوين برنامه درسي کلاس درس خود بپردازد.
توانايي برقراري ارتباط بين علم و جامعه يا بين دانشگاه و صنعت از ديگر آمادگي هاي حرفه اي است که يک مدرس بايد داشته باشد تا بتواند به کمک برنامه درسي زمينه تجاري سازي محتواي آموزشي خود را مهيا کند.
توانايي ايجاد ارتباط بين فلسفه هر دوره تحصيلي و نيازهاي آموزشي و پرورشي آن دوره از ديگر مولفه هاي حرفه اي آمادگي براي عمل برنامه درسي است که يک مدرس به آن نياز دارد.
اين امر مستلزم آن است که مدرس بر عنصر زمان در ارتباط با ديگر عناصر برنامه درسي از جمله ماهيت و سطح دشواري محتواي آموزشي، اهداف برنامه درسي، واقعيت هاي مربوط به دانشجو و فضاي آموزشي تأمل کند.
شناخت نيازهاي آموزشي و تربيتي دانشجويان در ابتداي ترم و در سطح خرد (کلاس درس ) اولين مولفه هاي حرفه اي اقدام به عمل برنامه درسي يک مدرس از اين نگاه است .