چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمان¬های رسانه¬ای می¬باشد. در این راستا مرکز رسانه¬های نوین سازمان صدا و سیما به عنوان یک سازمان رسانه¬ای بزرگ در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی می¬باشد. در این تحقیق به منظور بررسی سرمایه اجتماعی از مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) و همچنین برای بررسی وضعیت تسهیم دانش سازمانی از مدل چانگ و همکاران (2013) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه برگرفته از دو مدل مذکور میباشد که پایایی دو پرسشنامه مطلوب گزارش شد. نمونه آماری تحقیق 97 نفر از کارشناسان مرکز رسانههای نوین سازمان صدا وسیما میباشد. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار معادلات ساختاریPLS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی برازش مدل، مطلوب گزارش شد. نتایج بررسی تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین مشخص شد از میان سه بعد سرمایه اجتماعی (ساختاری، رابطهای و شناختی)، دو بعد ساختاری و ارتباطی از سرمایه اجتماعی تاثیر معناداری بر تسهیم دانش دارند.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال سوم، شماره ١٠، پاييز ١٣٩٥، ٢١-١ Human Resources Vol. 3, No 10, 2016, 1-21 تأثير سرمايه اجتماعي سازماني بر تسهيم دانش در سازمانهاي رسانه اي مورد مطالعه : مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما *1 مريم احمدي طاهري 2 بهروز قليچ لي امير حاتمي ٣ (تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٠٢/٠٦؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٥/٠٧/١٠) چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تأثير سرمايه اجتماعي سازماني بر تسهيم دانش در سازمانهاي رسانه اي ميباشد.
/ شکل ١: مدل مفهومي تحقيق منبع : (مطالعات نگارندگان) فرضيه اصلي تحقيق به شرح زير است : سرمايه اجتماعي سازماني بر تسهيم دانش در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما تأثير معنادار دارد.
فرضيات فرعي تحقيق عبارت است از: بعد ساختاري سرمايه اجتماعي بر تسهيم دانش در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما تأثير معنادار دارد.
بعد ارتباطي سرمايه اجتماعي بر تسهيم دانش در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما تأثير معنادار دارد.
فرضيه فرعي دوم: بعد ارتباطي سرمايه اجتماعي بر تسهيم دانش در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما تأثير معنادار دارد.
فرضيه فرعي سوم: بعد شناختي سرمايه اجتماعي بر تسهيم دانش در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما تأثير معنادار دارد.
در اين راستا و با توجه به نتايج تحقيق لازم است به منظور بهبود وضعيت تسهيم دانش سازماني در مرکز رسانه هاي نوين سازمان صدا و سيما به مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي توجه ويژه شود.
کلیدواژه ها:
سرمایه اجتماعی
،
کارکنان
،
سازمان رسانهای
،
تسهیم دانش
کلید واژه های ماشینی:
مرکز رسانههای نوین سازمان صدا
،
تسهیم دانش
،
سرمایه اجتماعی
،
سازمانی
،
سرمایه اجتماعی سازمانی
،
سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش
،
تسهیم دانش سازمانی
،
اطلاعات
،
سازمان صدا و سیما تأثیر
،
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی