چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تدوین مدل شایستگی سربازرسان سازمان بازرسی کل کشور از طریق روش آمیخته اکتشافی است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه ساختیافته و نیمهساختیافته با 15 نفر از مدیران و سربازرسان که با روش نمونه¬¬گیری گلوله برفی انتخاب شدند و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا است. کدها و مولفه¬های شایستگی (155مفهوم کلیدی، 33 مقوله، 11 مقوله اصلی) از مصاحبهها احصاء و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید. مقوله محوری «ویژگی¬های فردی سربازرسان» است که در چهار بعد ویژگی¬های شخصیتی، ویژگی¬های اخلاقی، نگرش و بینش تحلیل و با توجه به شرایط علی(عوامل فردی، عوامل سازمانی)، شرایط زمینه¬ای (شرایط فردی، شرایط سازمانی)، شرایط میانجی (محدودیت¬ها، شرایط محیط)، راهبردها (توسعه فردی سربازرسان، توسعه سازمانی) و پیامدها (توسعه شایستگی¬ سربازرسان در سطح فردی، ارتقاء سطح کیفی سازمانی) تدوین و مدل نهایی ارائه شد. سپس با روش تحقیق دلفی، پرسشنامهای طراحی و مدل اولیه توسط خبرگان اصلاح و تایید شد. در آزمون مدل، فرضیه¬های تحقیق تدوین و برای آزمون آنها پرسشنامهای طراحی و اطلاعات توسط 170 نفر از مدیران و سربازرسان گردآوری و تجزیه و تحلیل داده¬ها و آزمون فرضیه¬ها با روش¬های تحلیل عاملی تاییدی و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS صورت پذیرفت. نتایج مرحله کمی نشان داد که روابط موجود در مدل با ضرایب تاثیر مناسبی به تایید رسید به جز 4 مورد از 16مورد که ضریب تاثیر عوامل سازمانی بر ویژگی¬های فردی، ویژگی¬های فردی بر راهبردهای توسعه سازمانی، شرایط فردی بر راهبردهای توسعه فردی سربازرسان و شرایط محیطی بر راهبردهای توسعه سازمانی که معنادار نبود و این مسیرها با مدل تدوین شده در بخش کیفی همخوانی نداشت و در بخش کمی مورد تایید قرار نگرفت.
خلاصه ماشینی:
ريف (٢٠١٣) متذکر شده که شايستگي مديران ، مجموعه اي از کيفيت ويژه و خاص، دانش ، مهارت يا رفتارهايي است که آنها بايد براي موفقيت در شغل يا نقش خود دارا باشند و عبارتند از: فنون مذاکره، سياست ، مديريت زمان، تصميم گيري براي حل مسأله ، ارتباطات، برنامه ريزي و سازماندهي، کار تيمي، قدرت متقاعدسازي، داشتن آرامش در برابر استرس و هماهنگ کردن موقعيت هاي گوناگون .
شايستگي به رفتارهاي 1-Competency 2-Ref 3-Chang قابل بروزي اشاره دارد که يک فرد براي انجام موفقيت آميز نقش خود بايد دارا باشد و بر پايه دانش ، مهارت، توانايي و ساير ويژگيهاي فردي شکل ميگيرد (٢٠١٠ ,Monica &Meng ).
عوامل زمينه اي: شرايط فردي(دانش عمومي، توانايي ذهني، توانايي عاطفي، اعتبار عمومي) شرايط سازماني(زيرساخت قانوني، زيرساخت فرهنگي، زيرساخت جذب شرايط علي: و استخدام) عوامل فردي(دانش پيامدها: تخصصي، مهارتهاي توسعه شايستگي سربازرسان در فردبين ، فمرهادريته،اي مقوله محوري: توسعه فردي سربازرسان (راهبرد آموزشي، (رضايتمندي، راهبردها: سطح فردي مهارتهاي حرفه اي ، ويژگيهاي راهبرد قانوني)،توسعه سازماني (توسعه افزايش انگيزش)، مهارتهاي رهبري) فردي منابع ساختاري، بهبود نظام ارزشيابي ارتقاء سطح کيفي سازماعنويام(ل عوامل سربازرسان عملکرد) سازماني (بهبود مالي، ساختار کارايي و اثربخشي، سازمان) پاسخگويي) مداخله گر: محدوديت ها(تنقيح گزارشهاي بازرسي، فرايندها و روش هاي کاري، موانع فردي سربازرس، سياستگذاري، فرايند و نوع آموزش،شرايط محيطي (موانع قانوني و محيطي) شکل ٢: کدگذاري محوري شايستگي سربازرسان منبع : (يافته هاي نگارندگان) پ) کدگذاري انتخابي (مرحله نظريه پردازي): در اين مرحله مقوله محوري به طور روش مند٢ انتخاب و با ارتباط دادن آن با ساير مقوله ها نظريه تدوين ميگردد که شرحي انتزاعي براي فرايند مطالعه شده در پژوهش ارائه ميدهد (محمدپور، ١٣٩٢).