چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد و مولفههای شایستگیهای دستیاران آموزشی در محیط یادگیری الکترونیکی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربری و از منظر گردآوری اطلاعات ازنوع کیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش، دستیاران متخصص و باتجربه در محیط یادگیری الکترونیکی بوده است. برای نیل به هدف پژوهش ادبیات، مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد. هم چنین با استفاده از روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته با 22 نفر از متخصصین در زمینهی موضوع، به صورت هدفمند، اطلاعات گردآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، مدل شایستگیهای دستیاران در چهار بعد: شایستگیهای تخصصی- حرفهای (آموزشی، پژوهشی، دانش موضوعی، مدیریت کلاس) شایستگیهای میان فردی ارتباطی- اجتماعی (فعالیت تیمی و تعاملی)، شایستگی های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (تفکر فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات) و شایستگیهای عمومی و فردی (ادراکی، خلاقیت و نوآوری، اخلاق و رفتاری) شناسایی و طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال پنجم ، شماره ١٦، بهار ١٣٩٧، ٢٠-١ Human Resources Vol. 5, No 16, 2018, 1-20 شناسايي شايستگيهاي دستياران آموزشي در فرايند ياددهي-يادگيري الکترونيکي: پژوهشي کيفي 1 خدايار ابيلي 2 زينب السادات مصطفوي *3 فاطمه نارنجي ثاني (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٨/٠٦؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٣/٠٥) چکيده پژوهش حاضر باهدف شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي شايستگي هاي دستياران آموزشي در محيط يادگيري الکترونيکي انجام شده است .
نتايج بررسيها نشان ميدهد اهميت نقش دستيار به عنوان تسهيل گر فرايند ياددهي - يادگيري دردهه هاي گذشته مورد توجه ويژه برنامه ريزان آموزشي نيز قرار گرفته است و برنامه به کارگيري دستيار آموزشي در دانشگاه و به خصوص محيط يادگيري الکترونيکي، به عنوان کمک به يادگيري فراگيران ، در جهت مسيري براي بهبود و افزايش اثربخشي يادگيري در دانشگاه هاي بين المللي اجرا ميشود (١١،١٢).
اگرچه شرکت کنندگان از برنامه هاي آموزشي ويژه دستياران بهره مند شدند علاوه بر آن نياز به فرصت ها توسعه آموزش براي دستياران وجود دارد (١٤) يافته هاي پژوهش فيلز و گرانگ ٣(٢٠١٣) نشان داد که دانشجويان در اظهارات خود دستياران را به عنوان افرادي معرفي کردند که کمک کننده و تقويت کننده فعاليت هاي آن ها هستند، علاوه بر آن به عنوان مربياني که هميشه در دسترس هستند و نقش موثري در فرايند ياددهي-يادگيري دارند.
Teaching with Instructional Assistants: Enhancing Student Learning in Online Classes.