چکیده:
در سالهای اخیر موضوع فرصتهای کارآفرینی، به عنوان مفهومی که میتواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزههای مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزه ای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجامشده است. جامعهی آماری پژوهش 600 شرکت دانشبنیان مستقر در پارکهای علموفناوری بودند که تعداد 234 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرمافزارAmoss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه بر اشتیاق کارآفرینانه باشدت (411/0)، خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (491/0) و اشتیاق کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (230/0) تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اثر میانجی اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصتها به تایید رسید.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه بین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارکهای علم وفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد.
برای انـدازه گیری مقیــاس خودکارآمدی کارآفرینانه از مقیاس (مک گی و همکاران ٢٠٠٩،٣) اســتفاده شــده اســت ، که شامل ابعاد: جست وجو٤: توسعۀ یک ایدٔە منحصربه فرد و یا شناسایی یک فرصت ویژه توسط کارآفرین 1 mobilizing 2 Sequeira 3 McGee, Peterson, Mueller and Sequeira 4 searching که در این مرحله بر اســـتعداد خلاق کارآفرین و توانایی نوآوری های او تأکید میشـــود.
اشتیاق کارآفرینانه اشــتیاق قلب کارآفرینی اســت (٢٠٠٥,Cardon et al)، زیرا موجب افزایش خلاقیت و ســبب شناخت الگوهای جدید اطلاعات میشود که برای کشف و بهره برداری از فرصت های محتمل 1 planning 2 marshaling 3 Implementing-people 4 Implementing-financial مورد نیاز اســـت (٢٠٠٨,Baron).
محوریت این فعالیت ها برای خودهویتی کارآفرینان ٢: نیاز مفهومی دوم برای اندازه گیری اشـتیاق کارآفرینانه این است که احساسات بسیار مثبت نسبت به فعالیت ها مربوط به نقش هایی میباشد که برای خودهویتی پاســـخ دهندگان برجســـته و محوری هســـتند (٢٠١١,Kung &Farmer, Yao ) و (٣) ابعاد اشـــتیاق کارآفرینی:اشتیاق ابداعی ٣مربوط به فعالیت های پویش محیط برای به دست آوردن فرصت های جدید بازار، توســـعۀ محصـــولات یا خدمات جدید میباشـــد (a٢٠٠٩,Cardon et al).
Passion for developing شبکه های اجتماعی اثرات مثبتی برتشخیص فرصت های کارآفرینی دارد و در بین این عوامل خودکارآمدی پیش بینیکنندٔە قوی برای تشـــخیص فرصـــت های کارآفرینانه اســـت .
اشتیاق کارآفرینی در رابطۀ بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصت ها نقش میانجی دارد.