چکیده:
بسیاری از مطالعات مرتبط با سنجش کارایی، به محاسبه آن و نهایتا تحلیل ورودی ها و خروجی های می پردازد. این مطالعات هرچند که در برآورد و رتبه بندی واحدهای مورد مطالعه دست آوردهای درخوری داشته اند اما از تبیین ریشه های کارآمدی و ناکارآمدی غافل مانده اند. امری که به نظر می رسد ریشه آن در رویکردهای نسبتا مجزای مورد نیاز برای پژوهش در این دو بخش نهفته باشد. بر این اساس مطالعه
پیش رو، پژوهشی دو مرحله ای را برای شناسایی عوامل موثر بر کارایی شعب بانک بیمه پیشنهاد می دهد که در مرحله نخست با استفاده از ادبیات کارایی و مشخصا کارایی آنها برآورد شده و سپس با استفاده از ،DEA روش تحلیل پوششی داده ها ادبیات مدل های تعالی و مشخصا بخش توانمندساز مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM به شناسایی عوامل تبیین کننده کارایی شعب بانک بیمه با استفاده از رگرسیون
چندگانه یک متغیره میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش بدست آوردن داده ها تحلیلی– ریاضی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق جهت برآورد و تبیین عوامل موثر بر کارایی، شعب بانک بیمهی بانک ملت در سال 94 بوده است. در این پژوهش ابتدا، کارایی میز بانک بیمه ی بانک ملت و بیمه ما، با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA)،برآورد و رتبه بندی شده اند و سپس با استفاده از چک
لیست ارزیابی مبتنی برEFQM،تاثیر عوامل توانمندساز مدل EFQM بر کارایی شعب، توسط تحلیل رگرسیون چندگانه یک متغیره مورد تحقیق قرار گرفته است. بر این اساس، عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک بیمهی بانک ملت و بیمه ما به ترتیب اثرگذاری: کارکنان، شراکت و منابع، فرآیند محصولات و خدمات، استراتژی و رهبری میباشد.