چکیده:
می توان ادعا کرد قرن ها از عمر «تبلیغات» می گذرد؛ اما بدون شک در روزگاری که ما زندگی می کنیم، قرار نیست همه چیز مثل سابق باشد. گسترش رسانه های جمعی، چیزی که در اوایل دهه 60 میلادی «مارشال مک لوهان» را بر آن داشت تا از «دهکده جهانی» صحبت به میان آورد، بر همه شئون زندگی بشر تاثیر خودش را گذاشته است. بالا رفتن سرعت وسایل نقلیه و راح تتر شدن صادرات و واردات باعث شده دیگر مردم فقط به کالاهایی که در محدوده جغرافیایی خودشان تولید می شود، قناعت نکنند و هر روز منتظر رسیدن محصولات جدید باشند. بالا رفتن تنوع محصولات و حضور خریداران بالقو های به تعداد همه مردم جهان باعث شده شرکت های مختلف از هر امکانی برای پیشبرد فروش محصولاتشان استفاده کنند و در عصر رسانه، بدون شک یکی از مهم ترین این امکانات، همین رسانه است. یکی از انواع تبلیغات با بهرهگیری از کارکرد رسانه، «مکان یابی محصول» است. تکنیکی که در طول سال ها، آن قدر پرطرفدار شده که اکنون می توان از آن به عنوان یک صنعت میلیارد دلاری یاد کرد. این موضوع خود یکی از مهم ترین دلایلی است که لزوم بررسی «مکان یابی محصول» را افزایش می دهد و تحقیق بر روی نتایج و تاثیرات آن را پراهمیت می کند. این پژوهش با هدف آشنایی بیشتر مخاطب با پدیده «مکان یابی محصول» نوشته شده است. روش پژوهش به صورت تحلیلی- توصیفی است و گردآوری داده ها از طریق داده های ثانویه و مطالعه کتابخانه ای بوده است.
خلاصه ماشینی:
بالا رفتن تنوع محصولات و حضور خریداران بالقوهای به تعداد همه مردم جهان باعث شده شرکتهای مختلف از هر امکانی برای پیشبرد فروش محصولاتشان استفاده کنند و در عصر رسانه، بدون شک یکی از مهمترین این امکانات، همین رسانه است.
یکی از انواع تبلیغات با بهرهگیری از کارکرد رسانه، «مکانیابی محصول<FootNote No="1" Text="Product Placement"/>» است.
یکی از اولین مثالهای این نوع مکانیابی در سینما فیلم «گاراژ» فتی آربوکل است که در سال (1920) با بازی باستر کیتون، ستاره فیلمهای کمدی آن زمان سینمای آمریکا ساخته شد.
تلویزیون و اپراهای صابونی به طور مشخص جعبه جادو نخستین رسانهای نیست که در آن مکانیابی محصول صورت گرفته و نه تنها اولین نیست، بلکه بعد از کتاب، سینما و رادیو، یکی از آخرین مدیومهایی است که این تکنیک بازاریابی و تبلیغات را تجربه کرده است.
افزایش 50 درصدی فروش نوشیدنیهای «رد استرایپ» پس از نمایش در فیلم سینمایی «شرکت» ساخته سال (1993) سیدنی پولاک (زیمرمن، 2013)، فروش 60 هزار دستگاه ماشین شورلت کامارو پس از تبلیغ در فیلم «تبدیل شوندگان» در سال (2009)، افزایش 40 درصدی فروش عینکهای خلبانی ری بن پس از استفاده تام کروز در «تاپ گان» و همین طور افزایش داوطلبان برنامه خلبانی ارتش آمریکا تحت تأثیر این فیلم و افزایش 22 درصدی فروش BMW در سال (2003) به نسبت سال قبلش به خاطر تأثیر مکانیابی ماشینهای مینی کوپر در فیلم «شغل ایتالیایی» تنها چند مثال ساده از کارایی مکانیابی محصول در صنعت سینما است.