چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه درسی پایدار در نظام آموزش عالی ایران بود. پس از طراحی مقیاس اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی، اعتبار صوری آن سنجیده شده و سپس، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 400 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز انتخاب و مقیاس بین آنان توزیع گردید. برای اعتبار محتوایی مقیاس از تحلیل گویه، برای اعتبار سازه آن از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. با توجه به بار عاملی زیرمقیاس های منطق (65/ 0)، هدف (78/ 0)، (83/ 0)، روش های یاددهی - یادگیری(85/ 0)، مواد و منابع آموزشی (86/ 0)، فعالیت های یادگیری(84/ 0)، زمان (78/ 0)، فضا (76/ 0)، گروه (89/ 0) و ارزشیابی (73/ 0)، اعتبار سازه مقیاس تایید گردید و با توجه به همبستگی معنادار زیرمقیاس های ده گانه برنامه درسی با نمره کل مقیاس و زیرمقیاس ها با گویه های مربوطه، اعتبار محتوایی نیز تایید شد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ مقیاس برنامه درسی (97/ 0) و زیرمقیاس های منطق (93/ 0)، هدف(93/ 0)، محتوا (87/ 0)، روش های یاددهی - یادگیری (79/ 0)، مواد و منابع آموزشی (95/ 0)، فعالیت های یادگیری (88/ 0)، زمان (92/ 0)، فضا (78/ 0)، گروه بندی (77/ 0) و ارزشیابی (93/ 0)، پایایی مقیاس و زیرمقیاس های آن نیز مورد تایید قرارداد.
خلاصه ماشینی:
ساخت و اعتباريابي مقياس برنامه درسي پايدار در نظام آموزش عالي ايران Developing and Validating of Sustainable Curriculum Scale in Iran Higher Education System تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٤/٢، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٧/٦/٢٨، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٧/٣ مهدي محمدي ،١ راضيه شيرين حصار،٢ رحمت اله Dr. Mehdi Mohammadi, Razieh Shirin Hesar, Dr. Rahmatollah Marzooghi, Dr. 5 مرزوقي ،٣جعفر ترک زاده ،٤ قاسم سليمي Jafar Torkzadeh, Dr. Ghasem Salimi چکيده :.
دانشگاه ها داراي بيشترين مسئوليت در افزايش آگاهي، دانش ، مهارت و ارزش هاي مورد نياز براي ايجاد يک آينده عادلانه و پايدار را دارا هستند، چرا که آنان وظيفه آماده کردن متخصصان ، 1 - Mintz and Tal ٩٦ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ تصميم گيرندگان و مصرف کنندگان فردا را دارند (کورتز، ٢٠١٣.
1 - Moral obligation 2-Public outreach 3- Sustainable physical operations 4- Ecological literacy 5Develop interdisciplinary curricula 6- Encourage sustainable research 7- Partnership with government, non-governmental organisations (NGOs) and industry ٩٨ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ ٨- همکاري بين دانشگاهي :١ اين امر به اشتراک گذاري اطلاعات و همکاري در پي يافتن راه حل هاي عملي براي مسئله پايداري کمک خواهد کرد.
pdf ١٣٢ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ UNESCO (2014)" Shaping the Future We Want" UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014), Published in 2014 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France.