چکیده:
محققان، خلاقیت را ایجاد اندیشهها و ایدههای نو میدانند که سودمندی اجتماعی دارند. با این حال، به نظر میرسد سرمایه اجتماعی ـ بهعنوان یک پدیده اجتماعی ـ باعث بروز خلاقیت، ایدهپروری، تسهیل رفتارهای نوآورانه و ریسکپذیری در جوامع (بهطور عام) و سازمانها (بهطور خاص) میشود. بر این اساس، هدف نوشتار حاضر، بررسی نظری و تجربی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بروز خلاقیت در دانشجویان مدیریت دانشگاه ایلام میباشد. روش تحقیق، توصیفی همبستگی و بهلحاظ هدف ،کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته مدیریت این دانشگاه هستند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 252 نفر است که به روش تصادفی انتخاب شدهاند. برای آزمون فرضیهها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون بهره گرفته شد. یافتهها، نشان میدهد که اعتماد فردی و نهادی، تأثیر مثبتی بر خلاقیت دانشجویان دارد. بهعلاوه، مشارکت همیارانه، خیریهای و مذهبی، میزان خلاقیت دانشجویان را بهبود میبخشید. با این وجود، تأثیر مشارکت رسمی و اعتماد عمومی بر بروز خلاقیت معنادار نبود.
Researchers perceive creativity as the creation of novel thoughts and ideas that have social utility. However, it seems that social capital as a social phenomenon- cause creativity, imagination, facilitation of innovative behaviors and risk-taking in societies generally and in organizations, specifically. Thus the aim of the present paper is the theoretical and empirical investigation into the impact of social capital on the emergence of creativity among the management students at the University of Ilam. The research method is descriptive correlative and by objective, is applied. The research statistical population consists of all management students at the university and the sample size, determined using Cochran's formula, equals 252 persons, which chosen randomly. For the test of hypotheses, the Pearson correlation test and the regression have been employed. The findings suggest that personal and institutional trust has a positive impact on creativity. In addition, cooperative, charitable and religious participation improves student's creativity. However, the impact of formal participation and public trust in the emergence of creativity was not significant.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، هدف نوشتار حاضر، بررسی نظری و تجربی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بروز خلاقیت در دانشجویان مدیریت دانشگاه ایلام میباشد.
فیروزآبادی و نصرالهی (1393) در مطالعه خود روی زنان کارآفرین روستایی نشان دادند که بین اعتماد اجتماعی (با ابعاد فردی، عمومی و نهادی) و روحیه کارآفرینی (با ابعاد ریسکپذیری و خلاقیت) رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج پژوهش پیران و همکاران (1391) حاکی از این بود که سرمایه اجتماعی بر روی خلاقیت کارکنان در صنایع ریختهگری ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد و اظهار داشتند که این یافته، میتواند به مدیران صنایع ریختهگری ایران در شناسایی ضعفها و قوتهای ارتباطات افراد درون سازمان در جهت بروز رفتارهای خلاقانه کمک کند.
وجود ارتباط مستقیم بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت، بدان معنی است که میتوان با سرمایهگذاری و تلاش برای ارتقای سطح سرمایه اجتماعی، میزان خلاقیت افراد را افزایش داد.
با توجه به مباحث عنوانشده، میتوان فرضیههای پژوهش را به شکل زیر مطرح کرد: فرضیه اول (H1): مشارکت اجتماعی غیررسمی همیارانه، تأثیر مثبت و معناداری بر بروز خلاقیت در دانشجویان دارد.
فرضیه دوم (H2): مشارکت اجتماعی غیررسمی مذهبی، تأثیر مثبت و معناداری بر بروز خلاقیت در دانشجویان دارد.
فرضیه چهارم (H4): مشارکت اجتماعی رسمی، تأثیر مثبت و معناداری بر بروز خلاقیت در دانشجویان دارد.
فرضیه پنجم (H5): اعتماد اجتماعی فردی، تأثیر مثبت و معنیداری بر بروز خلاقیت در دانشجویان دارد.
نتایج رگرسیون ریج {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان میدهد که اعتماد فردی و اعتماد عمومی تأثیر مثبت و معنیداری بر خلاقیت دانشجویان مدیریت دارد.