چکیده:
مسئله تحقیق این است که کاربران شبکه اجتماعی کلوب، از میان انواع خودها، چگونه خودشان را در کلوب معرفی و اظهار میکنند. بنیان نظری این تحقیق، به بررسی آراء اندیشمندان در حوزه کنش متقابل نمادین، خود و معرفی خود پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه کاربران فعال و جوان سایت «کلوب داتکام» است. نمونهگیری این تحقیق از نوع در دسترس و با تعداد نمونه 370 نفر انجام گرفت. روش این پژوهش، از نوع پیمایشی و بهصورت آنلاین و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که پس از انجام پیش آزمون روایی و پایایی آن تأیید گردیده است و علاوه بر پرسشنامه، مشاهده پروفایل کاربران نیز به عنوان راه دوم ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی گردید. در این پژوهش، برای داوری تجربی از آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، کاربران برای معرفی خودشان، خود را شخصی موفق، نخبه، مثبت و توانمند معرفی میکنند و همچنین خود را کمتر شخص غیر مذهبی و مخالف نظام حاکم معرفی کردهاند. نتایج تبیینی، حاکی از آن است که میان جنسیت و نحوه خوداظهاری تفاوت معناداری وجود دارد. مشاهده پروفایل کاربران نیز نشان داد که کاربران در معرفی خود سعی میکنند خودی مثبت، آرمانگرایانه و کمالخواه معرفی کنند که شاید به دور از واقع باشد و بر اساس نظریه گافمن به نوعی، نقش بازی میکنند.
The research problem of this paper is how 'Cloob' social network users, among types of selves, introduce and disclose themselves in it. The theoretical foundation of this research has studied scholar's ideas in the fields of symbolic interaction, self, and self-presentation. The statistical population consists of all young active users of 'cloob.com.' Its sampling procedure was convenience sampling, and it did with 370 persons. The research method is the online survey, and the main data collection tool is a questionnaire that its validity and reliability confirmed by doing a pretest. In addition to the questionnaire, observation of user's profiles used as a second data collection tool. For empirical judgment, the paper has used descriptive and inferential statistical tests. The research findings show that users present themselves as successful, elite, positive and skillful persons and rarely introduce themselves as irreligious and as opposition to the political system. Explanatory findings reveal that there is a significant difference between gender and the way of self-disclosure. Observation of user's profiles also showed that they try to present themselves as positive, idealist and perfectionist, which can be far from reality and according to Goffman, they play roles somehow.
خلاصه ماشینی:
فضای مجازی و سایت کلوب نیز این امکان را برای کاربران فراهم میکنند تا خود را هرگونه که مایل هستند در این فضا به نمایش بگذارند.
اینترنت و بهطور اخص شبکههای اجتماعی، بهعنوان یک فضای تعاملی نوظهور، برای مطالعه حاضر بهمثابه یک صحنه نمایشی در نظر گرفته شده است و به همین سبب، نظریه معرفی «خود» گافمن و خود معرفیشده از روزنبرگ در مورد شبکه اجتماعی کلوب در نظر گرفته شده است.
بهنوعی، شاید بتوان گفت تماشای برنامههای تلویزیون نیز نشاندهنده شخصیت کاربران است و از این طریق خود را به دیگران اظهار و معرفی میکند.
مشاهده ما از پروفایلهای کاربران کلوب، نشان داد که آنها از جملات زیبا، اشعار برای معرفی خودشان استفاده میکنند و گمنامبودن نیز سبب شده است تا هر فرد تصویر دلخواهی از خود را به نمایش بگذارد که در بیشتر موارد این تصویر ،آرمانی بوده است.
Content The Quarterly Journal of Vol. 4, No. 2, Autumn, 2016 The Quality of Mahdiship Socialization Mahmud Malekirad Factors Inhibiting the Development of Mahdian Saviorism from an Islamic View Seyyed Mirsaleh Hosseini Jebelli An Introduction to Explanation of Fundamental Role of Family on Social Consensus Farajollah Mirarab Islamic Ethics of Privacy in Cyber Social Networks: with an Emphasis on WhatsApp Karim Khanmohammadi & Aliakbar Shameli The Effects of Satellite TV Advertisements on Interpersonal Relationships of Couples Shamsollah Mariji & Hakimeh Ehsani Studying the Relationship between Types of Self in Self-Disclosure of Youths in Social Networks: A Case Study of Cloob.