چکیده:
شرکتهای با مشتری متمرکز، دارای ریسک تجاری و نقدینگی بالایی هستند؛ زیرا زیان مشتری عمده، میتواند به کاهش قابلتوجه در جریانهای نقدی تأمینکنندگان منجر شود. ازاینرو مدیران تمایل دارند تا برای کاهش ریسک تجاری خود، میزان وجوه نقد اضافی شرکت را افزایش دهند. پرداخت سود سهام کمتر در شرکت میتواند بهعنوان یک استراتژی درونسازمانی، جریانهای خروجی وجوه نقد را کاهش و جریانهای نقدی اضافی برای شرکت ایجاد کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه و مدل لاجیت استفاده گردیده است. برای اندازهگیری سیاست پرداخت سود سهام شرکت از نسبت سود تقسیمی نقدی به سود خالص و متغیر شاخص پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام و برای تمرکز بر مشتری از سه شاخص نسبت فروشهای عمده (فروشهای بالای 10 درصد) بهکل فروش، شاخص هرفیندال- هیرشمن و متغیر شاخص وجود یا عدم وجود مشتری عمده در شرکت استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1388 تا 1395 است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام اثر منفی و معناداری دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که تمرکز بر مشتری عمده وجود دارد، درصد پرداخت سود تقسیمی و امکان پرداخت سود سهام نقدی کمتر است.
خلاصه ماشینی:
تأثير تمرکز بر مشتري بر سياست پرداخت سود سهام شرکت 1 4 مهدي مرادي ٢ ، مصطفي دلدار٣ و معصومه صابرماهاني چکيده شرکت هاي با مشتري متمرکز، داراي ريسک تجاري و نقدينگي بالايي هستند؛ زيرا زيان مشتري عمده ، ميتواند به کاهش قابل توجه در جريان هاي نقدي تأمين کنندگان منجر شود.
هدف اصلي اين تحقيق بررسي تأثير تمرکز بر مشتري بر سياست پرداخت سود سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
نتايج تحقيق حاکي از اين است که تمرکز بر مشتري بر سياست پرداخت سود سهام اثر منفي و معناداري دارد.
محرک و انگيزه اصلي اين تحقيق بررسي اثر تمرکز بر مشتري بر سياست پرداخت سود سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
فرضيه هاي تحقيق به منظور دستيابي به اهداف تحقيق و بر مبناي پيشينه هاي نظري و تجربي ارائه شده ، فرضيه هاي زير تدوين و آزمون گرديده است : فرضيه اول : تمرکز بر مشتري بر درصد پرداخت سود سهام شرکت اثر معناداري دارد.
آزمون فرضيه دوم تحقيق )به تصویرصفحه مراجعه شود) نتيجه گيري و بحث اين مطالعه بررسي ميکند که چگونه ابعاد تمرکز بر مشتري يک مدل تجاري شرکت ، به سياست پرداخت سود سهام شرکت مرتبط است .
به پژوهشگران پيشنهاد ميشود که در پژوهش هاي آتي تأثير تمرکز عمده تأمين کنندگان (خريدهاي بالاي ١٠ درصد) بر سياست پرداخت سود سهام شرکت بررسي شود.
Investigating the Effect of Customer concentration on Avoidance and Tax Risk in Companies Listed in Tehran Stock Exchange.