چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزشهای کارتونی بر مهارتهای زندگی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 93-1392 است. تعداد 60 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای زندگی خدادادی (1390) و مجموعه کارتونهای آموزشی پخششده در شبکه پویا سیما تحت عنوان مهارتهای زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین نمرات مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه دختران تفاوت معناداری وجود ندارد ولی بین نمرات مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه پسران تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت انیمیشن و آموزش کارتونی و نقش تاثیرگذار آنها بر افراد، برای ارتقای و آموزش مهارتهای زندگی از این روش استفاده شود.
This study was conducted to investigate the impact of educational cartoons on the life skills of elementary school students in the city of Birjand. The research method was semi-experimental with pretest-posttest and control group. The study population included all the elementary school students in the city of Birjand in the academic year of 2014-2015. A sample of 60 subjects was selected by using cluster sampling method. Research tools included life skills questionnaire by Khodadadi (2011) and a series of educational cartoons broadcasted on IRIB Pooya TV channel, with the name of life skills. Analysis of covariance was used to measure the impact in experimental and intervention groups. The results of this study showed that there is a significant difference between life skills scores in the experimental and control groups. Also, the results showed that there was no significant difference between life skills scores in the experimental group and girls 'control, but there was a significant difference between the scales of life skills in the experimental group and the boys' control. Therefore, considering the importance of animation and educational cartoons and their influential role on individuals, it is suggested to apply this method to improve and to teach life skills.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش هاي کارتوني بر مهارت هاي زندگي دانش آموزان مقطع ابتدايي Investigate the impact of educational cartoons on life skills of elementary school students علي زارع مقدم (نويسنده مسئول ) Ali Zare Moghaddam * عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، مرکز نهبندان Faculty Member of ,slamic Azad University, غلامرضا اشرفي Nehbandan Center کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند Ali_zare@alumni.
ir Gholamreza Ashrafi شهلا رستمي MSc in Educational Psychology, ,slamic Azad کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي، دانشگاه سمنان University of Birjand مريم قرباني Shahla Rostami Master's degree in Educational Psychology, کارشناس ارشد تکنولوژي آموزشي، دانشگاه خوارزمي Semnan University Maryam Ghorbani Master of Educational Technology, Kharazmi University چکيده Abstract پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير آموزش هاي کارتوني بر مهارت هاي زندگي This study was conducted to investigate the impact of دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر بيرجند انجام شد.
واژگان کليدي: school students آموزش هاي کارتوني، مهارت هاي زندگي، دانش آموزان KeyZords: educational cartoons, life skills, elementary ابتدايي مقدمه زندگي در جهان امروزي با توجه به رشد سريع فناوري و دگرگون شدن ارتباطات ، حکم ميکند که افراد بر مهارت هايي براي فائق آمدن بر اين شرايط مسلط شوند.
از مجموع نتايج به دست آمده اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که آموزش مهارت هاي زندگي با استفاده از آموزش هاي کارتوني رويکردي نوين بوده که تأثير آن نيز تائيد شده است .
در اين پژوهش تأثير اين نوع آموزش ها بر ميزان برخورداري دانش آموزان از مهارت هاي زندگي تائيد شده است .