چکیده:
ژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مولفههای اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل مدارس دولتی و غیردولتی شهر اهر در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 324 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1989)، مقیاس احساس تنهایی (1980) و سیاهه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار 16 spss و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مولفههای اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنادار داشت (01/0P <). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرسودگی تحصیلی دانش آموزان را میتوان بر اساس اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی آنها پیشبینی کرد. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامه ریزی برای پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود.
This research has been conducted to examine the role of components of academic procrastination and loneliness in students' academic burnout. The research method was descriptive and correlational. The population consisted of all students enrolled in ahar public and private schools in the 2015-2016 academic year. According to Krejcie and Morgan table, 324 students were selected by multistage cluster sampling method. Instruments were procrastination assessment scale (Solomon & Rothblum, 1989), University of California Los Angeles loneliness scale (1980) and the Maslach Burnout inventory-student survey (2002). data Were analyzed Using software 16 spss and Statistical tests Pearson correlation and multiple regression (stepwise). Pearson correlation coefficient results showed that all of the components of academic procrastination and loneliness with academic burnout significant positive relationship (P<0/01). Also, Multiple Regression Results showed that students' academic burnout could be anticipated from academic procrastination and loneliness. it is necessary that this relation being considered in any curriculum planning and affairs reform.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 نقش اهمال کاري تحصيلي و احساض تنهايي در فرسودگي تحصيلي دانش آموزان The role of academic failure and loneliness in students' academic burnout آرش شهبازيان خونيق (نويسنده مسئول ) Arash Shahbaziyankhonig M.
com) دکترجوادمصرآبادي Dr Javad Mesrabadi professor in Educational Psychology استاد روانشناسي تربيتي، دانشگاه شهيد مدني of Azarbaijan Shahid Madani University آذربايجان Dr Abolfazl Farid دکتر ابوالفضل فريد Assistant Professor in Educational Psychology of Azarbaijan Shahid استاديار گروه روانشناسي تربيتي، دانشگاه Madani University شهيد مدني آذربايجان چکيده Abstract This research has been conducted to پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش مؤلفه هاي examine the role of components of اهمال کاري تحصيلي و احساس تنهايي در and procrastination academic feelings of loneliness in students' فرسودگي تحصيلي دانش آموزان انجام شد.
نتايج ضريب هبستگي پيرسون نشان داد که and procrastination academic تمامي مؤلفه هاي اهمال کاري تحصيلي و احساس feelings of loneliness with academic تنهايي با مؤلفه هاي فرسودگي تحصيلي رابطه مثبت positive significant burnout relationship (P معنادار داشت (٠٠١>P).
همچنين نتايج رگرسيون Regression Results showed that چندگانه نشان داد که فرسودگي تحصيلي دانش students' academic burnout could be آموزان را مي توان بر اساس اهمال کاري تحصيلي و academic from anticipated procrastination and feelings of احساس تنهايي آن ها پيش بيني کرد.
رويش روان شناسي، سال هفتم ، شماره ١٠، شماره پياپي ٣١، دي ماه ١٣٩٧ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7(10), 2018 بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مؤلفه هاي اهمال کاري تحصيلي و احساس تنهايي در فرسودگي تحصيلي دانش آموزان بود.