چکیده:
تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مدارس شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه آماری تحقیق نیز شامل 234نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بودند، که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. از این تعداد، 122نفر (18/52درصد) دختر و 112نفر (81/47درصد) پسر بودند. برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان به ترتیب از مقیاس مسئولیت پذیری دانش آموزان و خودکارآمدی تحصیلی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و آزمون تی دو نمونه مستقل تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مسئولیت پذیری و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0، p<647/0=r). . نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مسئولیت پذیری (047/0p=) و خودکارآمدی تحصیلی (001/0p=) تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دختران در هر دو متغیر بیشتر از پسران بود. بنابراین مسئولیت پذیری دانش آموزان با خودکارآمدی تحصیلی آنان ارتباط مستقیم دارد. دانش آموزانی که حس مسئولیت پذیری بالایی دارند باورهای خوبی درباره خودکارآمدی تحصیلی خود دارند.
This research aimed to consider the relationship between responsibility with academic self-efficacy in the sixth elementary grade boys and girls students.The research method is descriptive-correlation. The study population consisted of all students of Shahindezh city school in the academic year 93-94. Research’s statistical sample includes 234 patients sixth elementary grade students, were chosen by classified sampling. Of these number were 122 patients (18/52%) girl and 112 patients (81/47%) boy. For the measuring the academic self-efficacy belief and the students responsibility in order researcher used students responsibility questionnaire and children academic self- efficacy questionnaire (SEQ-C). Data collected by using of Pearson correlation coefficient, simple regression and two independent samples t-test statistical methods were analyzed. According to “Pearson correlation coefficient“, there is a positive and meaningful relation between the responsibility and academic self- efficacy(r=0/647,p=0/001). This means that whatever The sense of students responsibility is the most the academic self- efficacy also increased. Independent t-test results showed that in terms of responsibility (p=0.047) and academic self- efficacy ((p=0.001)),there is a significant difference between girls and boys students. Mean Girls more than boys in both variables. The Students responsibility is directly related with their academic self-efficacy. Students who have a high sense of responsibility have a good belief about their academic self-efficacy.