چکیده:
یکی از ارزشمندترین داراییهای موجود و قابل تسخیر در پروژهها، دانش و تجارب به دست آمده در حین اجرای آنها میباشد. این تجارب در صورت استفاده، فراهم کننده شرایط مناسبتر در اجرای پروژههای بعدی از نظر زمانی، هزینهای و کیفی خواهد بود. اما به دلیل ضعف حافظه پروژهها، در صورت عدم شناسایی، کسب و انتشار مناسب، این تجارب با اتمام پروژه کم کم به فراموشی سپرده میشوند. به همین منظور در این تحقیق از یک سو با بررسی ۱. ادبیات مدیریت دانش، ۲. الگوهای مدیریت دانش، ۳. مقایسه الگوهای مدیریت دانش و ۴. استخراج معیارهای موفقیت از منابع مورد مطالعه، و از سوی دیگر مطالعه سازمان سپانیر و استخراج الزامات این سازمان در سامانه مدیریت دانش به عنوان مطالعه موردی این تحقیق، ابتدا از میان الگوهای مدیریت دانش که در ادبیات موضوع معرفی شدهاند الگوی به عنوان الگو پایه در تحقیق انتخاب گردیده است. سپس الگوی پایه با توجه به سایر مطالعات ادبیات موضوع از دو منظر توسعه یافته است، ۱. از نظر فرآیندهای عملیاتی و ارتباط دقیقتر فرآیندهای الگو، ۲. از نظر توجه به آماده سازی زیرساخت لازم برای اجرای الگوی مدیریت دانش. الگوی توسعهیافته در ادامه در دو مرحله (۱. ارائه الگو به ۷ نفر از خبرگان ۲. طراحی پرسشنامه و اخذ نظر ۳۴ نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی) اعتبارسنجی گردیده است.
خلاصه ماشینی:
در فرآينـد توسـعه الگو در اين تحقيق ابتدا با بررسي ادبيات مديريت دانش و الگوهـاي مـديريت دانـش ، نقـاط قـوت و ضعف الگوهاي موجود را استخراج کرده و بر اساس آن و استخراج الزامات سازمان جهت توسعه الگـو مديريت دروس آموخته ، الگوي تحقيق ارائه مي گردد.
با توجـه بـه مجموعـه مطالعـات ، اولويـت هـا، برنامه ريزي ها و اقدامات سازمان در حوزه مديريت دانش و همچنـين تجـاربي کـه شـرکت مشـاور از جهت پياده سازي اين امر در سازمان هاي پروژه محور ديگر اخذ نموده است ؛ الزامـاتي کـه بـه منظـور ارائه الگوي کاربردي و قابل استفاده در اين شرکت بايد مورد توجه قرار گيرند، از طريـق مصـاحبه بـا متخصصان استخراج گرديده اند.
روش شناسي توسعه و اعتبارسنجي الگو مديريت دانش به تصویر صفحه رجوع شود) توسعۀ الگوي اجراي دروس آموخته شده در سامانه مديريت دانش ١١١ با توجه به مقايسه صورت گرفته ميان الگوهاي مـديريت دانـش در جـدول (٣)، الگـو پايـه هـاي ساختمان مديريت دانش جنبه هاي بيشتري را مورد توجه قرار داده به همين منظور از اين جهت نسبت به الگوهاي ديگر برتري دارد.
نتايج آزمون کولموگروف اسميرنوف براي پرسشنامه به تصویر صفحه رجوع شود) ١١٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ١٨ ـ تابستان ١٣٩٣ با توجه به جدول (٨) که از محاسبه آزمون کولموگروف اسميرنوف (K-S) در نرم افـزار SPSS١٦ گرفته شده است ، پرسش هاي که sig آن ها از ٠/٠٥ بيشتر باشند، پارامتريک و آن هايي که sig کمتـر از ٠/٠٥ دارند غير پارامتريک مي باشند.