چکیده:
امروزه تفکر راهبردی بهعنوان یکی از قابلیتهای اصلی رهبران سازمانی مطرح شده است. هدف این پژوهش تحلیل نقش تفکر راهبردی در رهبری تحولآفرین در شرکتهای مهندسین مشاور مستقر در حوزه انرژی است. تفکر راهبردی بر اساس مدل لیدکا (1998) و رهبری تحولآفرین نیز بر اساس مدل بس و آولیو (2000) مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادها، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت دستیابی به این هدف تعداد 315 نفر از کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عالی 16 شرکت فعال در حوزه انرژی در داخل کشور بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای پژوهش از فن مدل¬یابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شده است. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که تفکر راهبردی و ابعاد آن دارای اثر معنادار و مستقیمی بر رهبری تحولآفرین میباشند. "فرصتجویی هوشمندانه"بیشترین اثر و "تمرکز بر هدف" کمترین اثر را بر رهبری تحولآفرین دارند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش تحلیل نقش تفکر راهبردی در رهبری تحولآفرین در شرکتهای مهندسین مشاور مستقر در حوزه انرژی است.
همچنین پژوهش فوق دارای 5 فرضیه فرعی به شرح زیر است: ـ میان نگرش سیستمی در شرکتهای مهندسان مشاور مستقر در حوزه انرژی و رهبری تحولآفرین رابطه معنادار وجود دارد.
میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه تفکر راهبردی ردیف عنوان متغیر تعداد سؤالات میزان آلفای کرونباخ ضریب کل 1 تفکر سیستمی 6 816/0 838/0 2 تمرکز بر هدف 6 764/0 3 فرصتجویی هوشمندانه 6 834/0 4 تفکر در طول زمان 6 796/0 5 فرضیه محوری 6 806/0 همچنین همانگونه که در جدول شماره 4 مشاهده میشود آلفای کرونباخ کل برای پرسشنامه رهبری تحولآفرین برابر با 846/0 است و بیانگر ثبات و همسانی درونی پرسشنامه است.
مدل¬یابی ساختاری برای فرضیه اصلی پژوهش که معناداری رابطه میان تفکر راهبردی و رهبری تحولآفرین در شرکتهای مهندسان مشاور مستقر در حوزه انرژی را حالات مختلف تخمین استاندارد و عدد معناداری نشان میدهد در نمودارهای زیر نشان داده شده است: نمودار 1.
مشاهده میشود میان تفکر راهبردی و ابعاد آن با رهبری تحولآفرین معناداری وجود داشته است.
نتیجهگیری و پیشنهاد با توجه به جدول شماره (8) و نتایج برآورد مدل ساختاری پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که میان تفکر راهبردی و ابعاد آن با رهبری تحولآفرین رابطه معناداری وجود داشته است.
Improving Strategic Thinking: A Multilevel Approach Leadership & Organization, Development Journal, 26(5), 336-354.
Building a culture that encourages strategic thinking, Journal of Leadership Organizational Studies, 17(2), 119-128.
Leadership practices that encourage strategic thinking, Journal of Strategy and Management, 5(1), 25-40.