چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای رسیدن به اهداف و انجام ماموریتهای خود نیاز به تدوین راهبرد، برنامهریزی راهبردی و در نهایت ارزیابی عملکرد خود دارند. وزن دهی و الویت بندی راهبردها، سازمان را در تنظیم وقت و سرمایه متناسب با اهداف خودیاری میکند. در این راستا کارت امتیازی متوازن با ساختاری سلسله مراتبی خود میتواند بهعنوان ابزاری جهت هموارسازی مسیر رشد سازمان مورد استفاده قرار گیرد. نقشه راهبرد حاصل از مفاهیم کارت امتیازی متوازن، در حقیقت مدل علت و معلولی پیچیدهای است که اثر بعد رشد و یادگیری سازمان بر فرایندهای داخلی، مشتری و نهایتا وجه مالی سازمان را در برمیگیرد. برای گسترش مدل کلاسیک کارت امتیازی متوازن در سالهای اخیر، روشهای متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است و به ترکیب آن با مدلهای کمی و کیفی پرداختهاند تا برنامهریزی راهبردی را تسهیل نمایند. جامعه آماری تحقیق شرکت نفت سپاهان است. مطالعه موردی، برای تکمیل پرسشنامهها از نظرات مدیران و خبرگان صنعت نفت استفاده شد. در مدل پیشنهادی نقشه راهبرد شرکت مذکور به روش تحلیل مسیر ترسیم شده است.
خلاصه ماشینی:
خلاصهای از پژوهشهای موجود در ادبیات ردیف نویسنده سال روش مورداستفاده شرح پژوهش 1 کوزادا و اوسپینا 2014 BSC AHP LP ارائه روشی برای محاسبه شدت ارتباطات موجود در نقشه راهبرد و ترسیم آن 2 عابدینیان و همکاران 2014 AHP TOPSIS ارائه مدلی برای اولویتبندی راهبردهای پروژههای شهری 3 سمساک و هانگ تانگ 2014 FAHP ارائه مدلی برای الویت¬بندی فاکتورهای (راهبردها) توانمندساز کشور تایلند 4 رکن¬الدین و همکاران 2014 Delphi VIKOR ارائه مدلی برای تدوین و الویت¬بندی راهبردهای جذب توریسم شهر گرگان و برنامهریزی راهبردی 5 مبین و همکاران 2014 SAW TOPSIS ارائه مدلی برای الویت¬بندی راهبردهای بازار محصولات غذایی 6 ابراهیم سی 2013 AHP ارائه مدلی برای الویت¬بندی اجزاء فرآیند برنامهریزی راهبردی 7 حسین¬زاده و همکاران 2013 AHP ارائه مدلی برای الویت¬بندی راهبردهای SME ها 8 مورالیژار و همکاران 2012 FAHP FTOPSIS ارائه مدلی جهت برای الویت¬بندی و ارزیابی راهبردهای زنجیره تأمین سبز 9 حسینی¬نسب 2012 QSPM ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردها 10 فلاطونی و همکاران 2012 BSC Dematel ارئه مدلی جهت ترسیم نقشه راهبرد 11 جعفرنژاد و همکاران 2012 SWOT ANP Dematel ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردهای صنعت سرامیک 12 فولادگر و همکاران 2011 SWOT ANP Dematel ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردهای پروژههای معدنی 13 عرب¬زاده و همکاران 2011 FMEA (به تصویر صفحه رجوع شود) Enthropy TOPSIS ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردهای خرید 14 کانگ و کارورهیل 2009 Two-factor Vasicek Model تعریف یک متغیر مؤثر جهت رتبهبندی راهبردهای توسعه و پیشرفت 15 فرضی¬پور 2009 برنامهریزی ریاضی ارائه مدلی جهت رتبهبندی راهبردها بدون استفاده از وزنهای تخصیص دادهشده توسط تصمیم¬گیران 16 وربیتن و بوته 2009 ضریب همبستگی ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردها با توجه به اثربخشی سنجههای عملکرد 17 وانگ 2008 منطق فازی روش بلمن¬زاده ارائه مدلی جهت اولویتبندی راهبردهای سرمایهگذاری دوجانبه 18 وارد و مایکل 2004 روشهای آماری مقایسه اولویتهای راهبردی در بخش عمومی و خصوصی مدیریت منابع اجرائی 19 چنهال و اسمیت 1998 رویکرد دستگاهی ارتباط بین نوع اولویتبندی راهبردها و فنهای مدیریتی و حسابداری مدیریت 20 وانگ و همکاران 1990 روش دوبخشی ارائه مدلی جهت صحه گذاشتن بر فایلها به منظور انجام رتبهبندی کارآمدی راهبردها 21 مایرز 1983 روشهای آماری ارائه مدلی جهت رتبهبندی راهبردهای جلوگیری از انقراض گونههای در حال اتقراض توسعۀ فرضیهها و مدل مفهومی.