چکیده:
در این مقاله، به بررسی شیوه های مادری و رابطه آن با درک بنگاه مادر از کسب و کارها و با شناسایی و دسته بندی عوامل محیطی بنگاه مادر و استفاده از مفاهیم و ادبیات رایج هوشمندی رقابتی، به توسعه و تقویت درک مادری پرداخته و مفهوم نوین هوشمندی مادری مطرح می-شود. هدف این پژوهش آزمودن تاثیر هوشمندی مادری و ابعاد سه گانه آن بر شیوه تعاملی مادر با کسب و کارها است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان شرکت های هولدینگ محض ایرانی می باشد. به منظور سنجش پایایی و روایی سازه سوالات به ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که سوالات از پایایی و روایی لازم برخوردار هستند. برای تحلیل داده-های پرسشنامه از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی جزئی استفاده شد که نشان می¬دهد همه ابعاد هوشمندی، رابطه معناداری با شیوه مادری دارند، ضمن این¬که تاثیر نوع صنعت بر رابطه میان هوشمندی و شیوه مادری تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، گولد و کمبل به عنوان برجسته ترين پژوهشگران معاصر اين حوزه ، بارها در پژوهش هاي خود به درک کافي از کسب وکارها به عنوان لازمه مداخله مادر و ملاک گزينش شيوه هاي مادري اشاره کرده و يکي از وجوه اصلي تمايز اين شيوه ها را ميزان داده هاي جز به جز و دقيق مادر از کسب وکارها بيان ميکنند [٢٠]؛ اما با توجه به اين که دامنه درک مادري در برگيرنده کسب وکارهاي تابعه و حداکثر محيط آنها بوده و ساير ابعاد محيطي بنگاه مادر را پوشش نميدهد؛ لذا 1.
از آنجاکه هدف پژوهش بررسي رابطه هوشمندي ستاد هولدينگ و شيوه مادري مورد استفاده آن ميباشد در اين مقاله از شرکت هاي هولدينگ محض به عنوان جامعه آماري پژوهش استفاده شده است تا آثار ناشي از مداخله مستقيم شرکت مادر در عمليات نتايج پژوهش را تحت تاثير قرار ندهد.
Competitive Intelligence ١٨٢ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٤ ـ زمستان ١٣٩٤ آن ، نيازمند شکل خاصي از هوشمندي ميباشد؛ اما آنچه تاکنون در خصوص هوشمندي مطرح بوده و عمده پژوهش هايي که در اين حوزه انجام گرفته ، معطوف به هوشمندي تجاري يا رقابتي است که هوشمندي را صرفا از دريچه يک واحد تجاري بررسي ميکنند.
شيوه مادري بنگاه هاي مادر مورد بررسي (به تصویر صفحه رجوع شود) ١٨٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٤ ـ زمستان ١٣٩٤ نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش در جدول ٥ نشان داده شده است .