چکیده:
منابع انسانی یک سیستم، به عنوان اصلیترین بخش از ذی نفعان، STHs، داخلی یک سیستم، متمایز از سایر منابع، به عنوان مهم ئترین سرمایه رقابتی و راهبردی سیستم معرفی میشود؛ بر این اساس و با تاکید بر اهمیت ویژه منابع انسانی در سیستمهای اقتصادی-اجتماعی، پژوهش حاضر، با بهرهمندی از مدل سیستمیک SHEL، صنعت هتلداری در شهر اصفهان را به عنوان سیستم مورد علاقه، مطالعه کرده است و با تمرکز بر زیرسیستم منابع انسانی در این صنعت و با تکیه بر تفکر سیستمی، عوامل راهبردی درونی و برونی موثر بر بهبود مدیریت زیرسیستم منابع انسانی در این صنعت را شناسایی و ارائه کرده است. روش پژوهشی در این مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده و مدل سیستمیک معرفی شده در جامعه آماری متشکل از: خبرگان صنعت هتلداری، مدیران عالی/میانی/ اجرایی، مدیران سیستم منابع انسانی و کارشناسان/ کارکنان فعال در زیرسیستم منابع انسانی می باشد. هتلهای مطالعه شده در شهر اصفهان بر اساس نمونهای تصادفی با حجم نهایی 155 واحد آزمایشی که بر مبنای رویکرد نمونهگیری طبقهای به دست آمده، اجرا شده است. مطالعات کتابخانهای، اجرای مصاحبههای حضوری و غیرحضوری، استفاده از پرسشنامههای طراحی شده توسط پژوهشگر، سه روش استفاده شده برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز بوده است. این مطالعه به ترتیب، عوامل حمایت سازمانی برای ایجاد رضایت مندی در کارکنان، جذب و پرورش، همکاری و تعامل، خلق قابلیتهای راهبردی را به عنوان عوامل موثر درونی و از سویی دیگر، عوامل حقوقی و قانونی، تکنولوژیکی، جغرافیایی و اقتصادی را به عنوان عوامل موثر برونی در بهبود مدیریت راهبردی سیستم منابع انسانی در صنعت هتلداری شهر اصفهان معرفی می کند.
خلاصه ماشینی:
الگويابي نظام مند مديريت راهبردي منابع انساني ١سيد جليل لاجوردي *، علي ملاجان **، سحر کشاورز *** چکيده منابع انساني يک سيستم ، به عنوان اصليترين بخش از ذينفعان ، STHs، داخلي يک سيستم ، متمايز از ساير منابع ، به عنوان مهم ترين سرمايه رقابتي و راهبردي سيستم معرفي ميشود؛ بر اين اساس و با تاکيد بر اهميت ويژه منابع انساني در سيستم هاي اقتصادي-اجتماعي، پژوهش حاضر، با بهره مندي از مدل سيستميک SHEL، صنعت هتل داري در شهر اصفهان را به عنوان سيستم مورد علاقه ، مطالعه کرده است و با تمرکز بر زيرسيستم منابع انساني در اين صنعت و با تکيه بر تفکر سيستمي، عوامل راهبردي دروني و بروني موثر بر بهبود مديريت زيرسيستم منابع انساني در اين صنعت را شناسايي و ارائه کرده است .
Strategic Management ٢٣٨ مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٢٤ ـ زمستان ١٣٩٤ بنابراين ، با تکيه بر آنچه که در ارتباط با مديريت راهبردي سيستميک منابع انساني ارائه شد، به نظر ميرسد که ايجاد هماهنگي و تعامل پايدار بين عناصر اصلي تشکيل دهنده زيرسيستم منابع انساني و نيز برقراري ارتباط دوجانبه پايدار بين اين زيرسيستم و محيط عملياتي آن ميتواند به عنوان گامي اساسي و مهم در فرآيند مديريت راهبردي نوين منابع انساني، محسوب شود.
به همين منظور، مطالعه حاضر علاقه مند است تا با تکيه بر تفکر سيستمي و استفاده از برخي مدل هاي مرتبط ارائه شده در نظريه سيستم ها، زيرسيستم منابع انساني در صنعت هتل داري که به عنوان يکي از مهم ترين عناصر موثر بر رونق صنعت گردشگري در کشور تلقي ميشود [٥] را مورد خطاب خود قرار ميدهد و با تمرکز بر اين صنعت به شناسايي اصليترين عوامل راهبردي دروني و بروني موثر بر مديريت سيستم منابع انساني در اين صنعت ميپردازد.