چکیده:
مدیران و سیاست گذاران، با فهم بهتر از چگونگی رابطه عوامل نهادی با واکنش های راهبردی، ممکن است بتوانند از هزینه های ایجاد مشروعیت اجتماعی بکاهند. مطالعه حاضر به دنبال شناخت رابطه واکنش های راهبردی با فشار های نهادی در صنایع غذایی و آشامیدنی می-باشد. بدین منظور با استفاده از چارچوب اولیور برای واکنش های راهبردی، پرسشنامه ای دوبخشی تهیه و روایی آن به صورت محتوایی و با کمک صاحبنظران و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تعداد 165 پرسشنامه میان مدیران و مالکان شرکت های فعال توزیع و سپس 77 پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبات رگرسیون و همبستگی برای سنجش فرضیه ها انجام شد. یافته ها نشان می دهد که مدل اولیور برای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی دارای انطباق نسبی است و در این حوزه تاحدی رفتار شرکت ها در مقابل فشار های نهادی را تشریح می کند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان ميدهد که مدل اوليور براي صنايع مواد غذايي و آشاميدني داراي انطباق نسبي است و در اين حوزه تاحدي رفتار شرکت ها در مقابل فشارهاي نهادي را تشريح ميکند.
وي با تکيه بر تقارب نظريه نهادي و نظريه وابستگي منابع ، براي نشان دادن اين که چگونه در واکنش به فشارهاي نهادي رفتار شرکت ها ميتواند از انطباق غيرفعالانه (منفعل ) تا مخالفت فعالانه تغيير يابد، چارچوب خود را توسعه داد.
[23] تمامي سازمان ها اعم از توليدي، خدماتي، پژوهشي، غيرانتفاعي و غيره ، همگي تحت تاثير فشارهاي نهادي هستند؛ بنابراين بررسي در اين زمينه براي درک بيشتر از عوامل نهادي و واکنش هاي راهبردي آنها ضروري است .
[19] چنگ و يو [٧] بر اين باورند که سه نوع فشار نهادي که به هم شکلي کمک ميکنند بدين صورت ميباشند: (١) اجباري؛ حساسيت يک شرکت هم به فشارهاي رسمي و هم غيررسمي اعمال شده توسط سايرين را نشان ميدهد که شرکت بدان وابسته يا مرتبط است (٢) تقليدي؛ تمايل يک شرکت براي اتخاذ عناصر موفقيت از فعاليت هاي ساير شرکت ها در مواجهه با عدم اطمينان را نشان ميدهد و (٣) هنجاري؛ انتقال واقعيت هاي اجتماعي را نشان ميدهد که به طور کلي از منابع خارجي همچون پيشينه حرفه اي و دانش که توسط يک مدير به داخل شرکت آورده ميشود، نشات ميگيرد.
اوليور پنج دسته از واکنش هاي نهادي را که سازمان ها ميتوانند در واکنش به فشارهاي نهادي نشان دهند را به صورت زير ارائه کرد که با توجه به سطح مقاومت در مقابل فشارها از غيرفعال (منفعل ) تا فعال ميباشند: رضايت ، سازش ، اجتناب ، مخالفت و تغيير.
Understanding strategic responses to institutional pressures, Journal of Business Research, 58, 1205-1213.