چکیده:
هدف اصلی پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی در شرکتهای واقع در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران است؛ همچنین پژوهش حاضر به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش در این رابطه میپردازد و بررسی میکند که آیا انعطافپذیری راهبردی، این رابطه را تقویت مینماید یا تضعیف؟ فلسفه این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و راهبرد آن پیمایش است و بدین منظور و پس از مرور مبانی نظری و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 24 پرسش به نمونه آماری متشکل از 113 نیروی ستادی شرکتهای موردنظر ارائه شد؛ سپس، دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار Smart PlS و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. در نهایت، هر سه فرضیه پژوهش تایید شدند و مشخص شد که ارزشها و باورهای معطوف به تسهیم و خلق دانش میتوانند در ظرفیت جذب بالقوه و بالفعل دانش موثر باشند و همچنین این ظرفیت جذب در خلق مدلهای جدید کسبوکار موثر است؛ همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ظرفیت جذب و نوآوری راهبردی با بالارفتن سطح انعطافپذیری راهبردی تقویت میشود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی، ظرفیت جذب دانش و انعطافپذیری راهبردی شهرام خلیلنژاد*، محمدرضا دانشور** چکیده هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی در شرکتهای واقع در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران است؛ همچنین پژوهش حاضر به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش در این رابطه میپردازد و بررسی میکند که آیا انعطافپذیری راهبردی، این رابطه را تقویت مینماید یا تضعیف؟ فلسفه این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و راهبرد آن پیمایش است و بدینمنظور و پس از مرور مبانی نظری و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 24 پرسش به نمونه آماری متشکل از 113 نیروی ستادی شرکتهای موردنظر ارائه شد؛ سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار Smart PlS و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند.
در نهایت، هر سه فرضیه پژوهش تأیید شدند و مشخص شد که ارزشها و باورهای معطوف به تسهیم و خلق دانش میتوانند در ظرفیت جذب بالقوه و بالفعل دانش مؤثر باشند و همچنین این ظرفیت جذب در خلق مدلهای جدید کسبوکار مؤثر است؛ همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ظرفیت جذب و نوآوری راهبردی با بالارفتن سطح انعطافپذیری راهبردی تقویت میشود.
یکی از این عوامل مهمی که میتواند رابطه بین دو متغیر مذکور را تضعیف کند، انعطافپذیری راهبردی است؛ بهعبارتدیگر، اینکه فرهنگ سازمانی دانشمحور و ظرفیت جذب دانش خود را در نوآوری راهبردی نمودار کند، بستگی به آن دارد که سازمان موردنظر تا چه حد نسبت به تغییرات حساس است و آمادگی و ذهنیت انجام تغییر را در خود پرورش داده است.
[9] ظرفیت جذب بر نوآوری راهبردی اثر مستقیم دارد و ایجاد شبکهای از ارتباطات برای تقویت رابطه این دو مفهوم لازم است.
Organizational learning and competitive advantage: Testing for the interacting influence of knowledge management and innovation.