چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین مولفه های سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی) با فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 200 نفر به عنوان گروه نمونه ی تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روان شناختی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بودند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان چندگانه تحلیل شدند. یافته هانشان دادند که بین مولفه های سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی) و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی به طور معناداری قادر به پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان هستند و متغیرهای مذکور توانسته است 69/0 از تغییرات فرسودگی تحصیلی را برای دانشجویان پیش بینی کند.
This study was conducted to investigate the relationship between psychological capital components (self-efficacy, hope, resiliency and optimism) and academic burnout among college students. The research method was descriptive and correlational and the study population included the students of Faculty of Social Sciences University of Kermanshah in 2015-2016 among whom 200 students were selected by simple random sampling. Research tool consisted of academic burnout questionnaire and the Psychological Capital Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and enter method multiple regression analysis. The results showed that there were negative significant relationships between psychological capital components (self efficacy, hope, resiliency and optimism) and students’ academic burnout. Also the results of multiple regression analysis method showed that all psychological capital components including self-efficacy, hope, resiliency and optimism predict students’ academic burnout significantly, and these variables could predict 0/69 of changes in academic burnout for students.
خلاصه ماشینی:
رابطه مؤلفه هاي سرمايه روان شناختي )اميد، تابآوري، خوشبيني و خودکارآمدي( با فرسودگي تحصيلي The Relationship between Psychological Capital Components (Self-efficacy, Hope, Resiliency, Optimism) and Academic Burnout (نويسنده مسئول ) پيام ورعي Payam Varaee* کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه General Psychology graduate student, Razi University in رازي کرمانشاه ، دانشکده علوم اجتماعي.
چکيده Abstract اين پژوهش باهدف بررسي رابطه بين مؤلفه هاي This study was conducted to سرمايۀ روان شناختي (خودکارآمدي، اميدواري، investigate the relationship between psychological capital components تاب آوري و خوش بيني) با فرسودگي تحصيلي (self-efficacy, hope, resiliency and optimism) and academic burnout دانشجويان انجام پذيرفت .
The research از نوع همبستگي بوده و جامعه آماري اين پژوهش ، and method was descriptive correlational and the study population دانشجويان دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه رازي included the students of Faculty of Social Sciences University of کرمانشاه در سال تحصيلي ٩٥-٩٤ بودند که از Kermanshah in 2015-2016 among طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده به تعداد ٢٠٠ whom 200 students were selected by simple random sampling.
يافته significant relationships between هانشان دادند که بين مؤلفه هاي سرمايۀ روان شناختي psychological capital components (self efficacy, hope, resiliency and (خودکارآمدي، اميدواري، تاب آوري و خوش بيني) optimism( and students’ academicو فرسودگي تحصيلي در دانشجويان رابطۀ منفي burnout.
همچنين نتايج تحليل that all psychological capital رگرسيون چندگانه به شيوه همزمان نيز نشان داد که components including self-efficacy, hope, resiliency and optimism predict خودکارآمدي، اميدواري، تاب آوري و خوش بيني students’ academic burnoutsignificantly, and these variables could به طور معناداري قادر به پيش بيني فرسودگي predict 0/69 of changes in academic تحصيلي دانشجويان هستند و متغيرهاي مذکور burnout for students.