چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحولی دو متغیر حافظه و ادراک دیداری انجام شد. به همین منظور 129 نفر از دانش آموزان پیش دبستانی، اول دبستان و سوم دبستان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان دختر دراین پژوهش 69 و دانش آموزان پسر 60 نفر بودند. تحول ادراک و حافظه دیداری این دانش آموزان با استفاده از آزمون تصاویر درهم آندره ری اندازه گیری شد. از روش تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه متغیر های حافظه و ادراک دیداری در سه گروه سنی استفاده شد. در پایان نتایج این پژوهش نشان داد که حافظه و ادراک دیداری با افزایش سن بهبود می یابد و این بهبود و تحول با افزایش مقطع تحصیلی بیشتر می شود.
The purpose of this study was to investigate the development of two variables of memory and visual perception. For this purpose, 129 pre-primary, elementary and 3rd grade elementary school students were selected by available sampling method. The female students in this study were 69 and the male students were 60. The development of perceptual and visual memory of these students was measured using the Rey-Osterrieth complex figure. ANOVA and Tukey's post hoc test were used to compare memory and visual perception in three age groups. In the end, the results of this study showed that memory and visual perception would improve with age, and this improvement would increase with an increase in educational level
خلاصه ماشینی:
تحول ادراک و حافظه ديداري اين دانش perceptual and visual memory of these آموزان با استفاده از آزمون تصاوير درهم آندره ري اندازه students was measured using the Rey-Osterrieth complex figure.
در پايان نتايج اين پژوهش end, the results of this study showed that memory and visual perception نشان داد که حافظه و ادراک ديداري با افزايش سن بهبود would improve with age, and this مييابد و اين بهبود و تحول با افزايش مقطع تحصيلي improvement would increase with an increase in educational level.
Keywords: Memory, children, visual کليد واژه ها: perception حافظه ، کودکان ، ادراک ديداري مقدمه روانشناسي تحولي به معناي مطالعه تغييرات مرتبط به سن بر روي رفتار است که فرآيند هاي رواني تحول که به توصيف توالي زيستي، شناختي و رواني-اجتماعي در انسان با توجه به افزايش سن ميپردازد.
يافته هاي پژوهش در پژوهش حاضر که به دنبال تعيين سير تحولي ادراک و حافظه ي ديداري دانش آموزان شهر تهران بر روي ١٢٩ آزمودني در قالب سه گروه پيش دبستاني، کلاس اول و کلاس سوم انجام گرفت ، نمونه ي پژوهش شامل ٦٠ پسر (٤٦/٥ درصد) و ٦٩ دختر (٥٣/٥ درصد) بود.
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تحولي ادراک و حافظه ديداري در طول دوران دبستان در سه مقطع ، پيش دبستاني، کلاس اول و کلاس سوم بود.