چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و رابطه هوش با تحول اخلاقی پسران در دوره متوسطه دوم انجام شد، جامعه ی آماری دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر ایلام بودند که نمونه آماری 90نفری از آنها (مدارس عادی 45نفر، مدارس نمونه دولتی45) انتخاب گردید. که نمونه صورت تصادفی در شش گروه پانزده نفری انتخاب شده اند . روش پژوهش توصیفی به شیوه ی پیمایشی و از نوع همبستگی و کاربردی و از لحاظ اجرا میدانی است. ابزار پژوهش آزمون استاندارد هوش ریون (آزمون ماتریس های پیش رونده ریون فرم میانی «بزرگسالان») و آزمون استاندارد اخلاق کولبرگ است.. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات در مورد فرضیه اول رایطه بین بهره هوشی و قضاوت اخلاقی از همبستگی پیرسون استفاده شد.در مورد فرضیه دوم که بر روی سطوح نسبی و قضاوت اخلاقی است با توجه به اینکه 3گروه سنی مستقل مورد آزمون قرار گرفتند از آزمون تحلیل واریانس یک متغیری استفاده گردید.در مورد فرضیه سوم تحقیق که مقایسه بین دو گروه مستقل تیز هوش و عادی در رابطه با قضاوت اخلاقی است از آزمون Tگروههای مستقل استفاده گردید. با عنایت به تحلیل داده ها درباره ی فرضیه اول می توان نتیجه گرفت که بین رشد هوش و رشد اخلاقی رابطه ای مثبت قراردارد. در فرضیه دوم فرضیه صفر رد می شود.در نتیجه فرضیه تحقیق که بیان می کند بین سطوح سنی و قضاوت اخلاقی پسران سح دبیرستان تفاوت وجود دارد رد نمی شود. فرضیه سوم بیان می کند که قضاوت اخلاقی پسران تیزهوش با پسران هوش عادی تفاوت دارد. با توجه به محاسبات انجام شده این فرضیه رد می گردد.
This study was conducted to determine the relationship between intelligence and moral development of boys in high school. Statistical population was high school boy students in Ilam who were selected from 90 statistical populations (45 students in ordinary schools and 45 in gifted student's schools). The samples were selected randomly divided into six groups of fifteen. The research method was descriptive, measurable, correlation type and practical and implemented in field. Research tools in Raven's intelligence standard Test (Raven's progressive matrices test in intermediate form {adults}) is Kohlbergian ethic standard test. In the first hypothesis, the relationship between IQ and moral judgment of Pearson correlation was used to analyze the data and information. In the second hypothesis on the relative levels and moral judgment, one variance analysis test were used considering that 3 independent age group were tested. The third hypothesis of the study was used T-test for independent groups to compare two gifted and non-gifted independent groups concerned with moral judgment. With regard to the first hypothesis about the data we can conclude that there is a positive relationship between the growth of intelligence and moral development. In the second hypothesis, the null hypothesis is rejected. Thus the the research hypothesis is not rejected which express that there is difference between age levels and boys moral judgment in high school. The third hypothesis states that moral judgment of gifted boys is different with boys of normal intelligence. According to the performed calculations, the hypothesis is rejected
خلاصه ماشینی:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 بررسي نقش و رابطه هوش با تحول اخللي پسران دوره دبيرستان (متوسطه دوم ) The relationship between intelligence and moral development of boys in high school (نويسنده مسئول ) دکترجواد جهان Dr Javad Jahan* دکتراي تخصصي برنامه ريزي درسي دانشگاه Ph. D.
در مورد فرضيه دوم second hypothesis on the relative levels and moral judgment, one که بر روي سطوح نسبي و قضاوت اخلاقي اسرت variance analysis test were used با توجه به اينکه ٣گروه سني مستقل مرورد آزمرون considering that 3 independent age group were tested.
برا عنايرت بره about the data we can conclude that there is a positive relationship تحليل داده هرا دربراره ي فرضريه اول مري تروان of growth the between نتيجه گرفت که بين رشد هوش و رشرد اخلاقري moral and intelligence development.
در نتيجه فرضيه تحقيق کره بيران hypothesis is not rejected which مي کند بين سطوح سني و قضاوت اخلاقي پسران express that there is difference between age levels and boys سح دبيرستان تفراوت وجرود دارد رد نمري شرود.
در مورد فرضيه سوم تحقيرق کره مقايسره برين دو گروه مستقل تيز هوش و عادي در رابطه با قضاوت اخلاقي است از آزمون Tگروههاي مستقل استفاده گرديد.
Rooyesh-e-Ravanshenasi, Vol. 7 (5), Summer2018 جدول شماره ٧ توزيع افراد نمونه را برحسب ميزان همبستگي قضاوت اخلاقي و هوش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول ٧ در درجه آزادي (٨٠=٢-٩٠=df) ضريب همبسرتگي معنرادار در سطح آلفاي (٥%،٢٠٧%) و در سطح آلفاي (١%،٢٧%) مري باشرد و در افرراد نمونره (٩٠=n) و ضريب همبستگي (٤٣٢٧%=R ) مي باشد.