چکیده:
امروزه دیددرمانی در حوزه درمان نقص توجه/ بیش فعالی با تمرین های ویژه در جهت بهبود توانایی مغز در کنترل همگرایی چشم، تمرکز چشمی، حرکات چشم موثر عمل می نماید. این شیوه درمانی بیشتر با استفاده از برنامه های رایانه ای اجرا می شود بدین صورت که ترکیب خاصی از محرک های دیداری را در الگوهای ویژه ارائه می کند . هدف از این پژوهش بررسی شیوه های نقاشی درمانی مبتنی بر بازی های رایانه ای طراحی شده در جهت اهداف دیددرمانی بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد روانشناسی شناختی- رفتاری و هنردرمانی گروهی موضوع محور، صورت گرفته است. نتایج پژوهش، تاثیر شیوه های نقاشی درمانی مبتنی بر تداوم و تغییر توجه در طی مراحل چندگانه هدفمند، که براساس اهداف دیددرمانی طراحی شده اند؛ را نشان می دهد. شیوه مذکور از طریق افزایش هماهنگی چشم و دست، افزایش درک تناسبات و دقت در جزئیات، افزایش تعقیب و تمرکز چشمی و جلوگیری از جابه جایی زیاد چشم افزایش تمرکز چشمی و در نتیجه بهبود نقص توجه کودک را منجر می شود.
Nowadays, therapies in the field of treatment of hyperactivity / hyperactivity with special exercises to improve the brain's ability to control eye convergence, eye focus, and eye movement are effective. This treatment is most often done using computer programs. It provides a special combination of visual stimuli in specific patterns. The aim of this study was to investigate the methods of painting based on computer games designed for the purpose of vision- therapy. The present study was carried out with a cognitive-behavioral psychology approach and group oriented art therapy based on the subject. The results of this study show the effect of continuous and attention-based paintingbased methods in the course of multi-purposeful stages, which are designed based on the goal of vision- therapy therapy. The method leads to enhanced eye focus and increased attention deficit control by improving eye and hand coordination, increasing understanding of proportions and accuracy in detail, increasing eye tracking and focus, and preventing excessive eye movement.
خلاصه ماشینی:
زيربناي اصلي اين روش ها عبارتند از افزايش مهارت هاي ظريف حرکتي، افزايش مهارت در زمينه استفاده از وسايل نقاشي به گونه اي که در تحرير نيز موثر واقع شود و هم چنين افزايش هماهنگي چشم ودست ، تعقيب و تمرکز چشمي از طريق برنامه هاي طراحي ازروي مدل و درکل روش هايي که فرايند توجه را در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بهبود بخشد.
سئوال اصلي آن است که با بهره مندي از بازيهاي رايانه اي چه روش هاي نقاشي را با هدف ديد درماني ميتوان طراحي و بکار گرفت که در بهبود نقص توجه کودکان موثر باشد؟ در اين پژوهش ابتدا به طرح ريزي اين روش ها پرداخته ميشود؛ وپس از اجراي اين روش ها درقالب هنردرماني گروهي موضوع محور، به منظور افزايش اعتبار، به بررسي 1 1 Eye Convergence اثربخشي آن ها پرداخته ميشود.
در اين رستا مور٤ (٢٠٠٥) تمرين هايي شبه بازي را پيشنهاد ميکند و اعتقاد 1 1 Griffiths 2 O lauphlin and Murphy 3 Computerized Continuous Performance Tasks ( CPTs) 4 Moore روش هاي موثر نقاشي ديد درماني در بهبود نقص توجه کودکان براساس بازيهاي رايانه اي دارد که اين تمرين ها افزايش توجه و هم چنين کاهش تکانشگري کودک را منجر مي - شوند (همان منبع ).
اين روش به منظور شناخت محدوده و کادر و باهدف تعقيب و تمرکز چشمي و کنترل حرکات ناخواسته چشم کودک طراحي گرديده است و در قالب شيوه هاي متنوع با تکنيک هاي روش هاي موثر نقاشي ديد درماني در بهبود نقص توجه کودکان براساس بازيهاي رايانه اي چاپ، نقطه زني، رنگ آميزي و کلاژ اجرا ميگردد.