چکیده:
اکنون که دانشگاه آزاد اسلامی، چشمانداز سالهای آتی خود را معطوف به «حاکمیت اخلاق و معنویت»، «پایش و سالمسازی دانشگاه از آسیبهای اجتماعی» و «حفاظت از سرمایههای تمدنی و فرهنگی» کرده است، ضرورت اتخاذ گامهای عملی همسو با اهداف ذکر شده، با تاکید بر پیمایش و پایش محیط دانشگاهی، به شکل علمی و مستدل دوچندان مینماید.
هدف این پژوهش، مطالعه وضعیت دینداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، با تمرکز بر «دانشجویان مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر» است. نتایج این پژوهش، رهنمودهای ارزشمندی را برای مدیران عالی استانی و کشوری و همچنین مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برای شناسایی وضعیت موجود و بهرهگیری از ابزارهای مناسب، برای رسیدن به اهداف مناسب فرهنگی طبق افق چشمانداز و سیاستهای کلان دانشگاه فراهم میآورد و از این جهت، پژوهشی ارزشمند است.
در کنار این پژوهش، وضعیت تابآوری دانشجویان، اندازهگیری شده و رابطه بین آن و دینداری آنها مشخص گردید. این پژوهش، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل آنها، از روشهای تحلیل آماری تی - استودنت و پیرسون استفاده کرده است. نتایج نشان میدهد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر از وضعیت مناسبی بهلحاظ دینداری و تابآوری برخوردارند و بین این دو متغیر، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
Now that the Islamic Azad University has focused its future vision on "governance of morality and spirituality", "monitoring the protecting the university from social harm" and "preserving civilizational and cultural capital", the need to take practical steps in line with the goals mentioned above, with a focus on monitoring the academic environment, is scientifically and reasonably doubled.
The purpose of this study was to study the status of religiosity among Islamic Azad University students, focusing on male and female students of the Islamic Azad University of Poldokhtar Center. The results of this study provide valuable guidance for top-level provincial and national administrators as well as university cultural and social managers to identify the status quo and use the appropriate tools to achieve the appropriate cultural goals according to the horizons of the university's vision and macro policies, and so it is valuable.
In addition to this research, the resilience of students was measured and its relationship with religiosity was determined. This research uses a questionnaire to collect data and T-Student and Pearson statistical methods have been used to analyze them.The results show that the students of the Islamic Azad University of Poldokhtar have a favorable state regarding religiosity and resilience, and there is a positive and significant relationship between these two variables.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر از وضعیت مناسبی بهلحاظ دینداری و تابآوری برخوردارند و بین این دو متغیر، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
بدینمنظور، با بررسی و اندازهگیری وضعیت دینداری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز پلدختر، تلاش کرده تا رابطه آن را با میزان تابآوری آنان نشان دهد.
شرکت جوانان در برنامههای مذهبی با شکلگیری هویت قومی مثبت، کسب مهارتهای مربوط به تحصیل، کاهش استرس و برقراری روابط مثبت دارای ارتباط است (دهستانی و همکاران، 1391) پژوهشهای دیگر نیز تأثیر مذهب را با سایر عوامل مانند: مصرف مواد (Mille & greenwald, 2000)، افزایش سلامت جسمانی و روانی (Waite & Lehrer, 2003)، وظیفهشناسی (بشلیده و همکاران، 2011)، نتایج اقتصادی بهتر (Chiswick & Huang, 2008)، هوش معنوی (Beshlideh & et al, 2011)، بهبود نتایج تحصیلی (Lehrer, 2006)، شادی (مهدیزاده و زارعغیاثآبادی، 1392)، مدارای اجتماعی (سراجزاده و همکاران، 1383) نشان دادهاند.
H0: ρ=0 *** H1: ρ≠0 پس از انجام آزمون پیرسون، مشخص شد که سطح معناداری برابر با صفر میباشد؛ بنابراین، فرض H0 رد میشود و همبستگی مثبت بین این دو متغیر وجود دارد؛ این بدانمعناست که دینداری و تابآوری رابطه مستقیم با هم دارند.
آزمون دیگری که در این پژوهش انجام شد، بررسی وضعیت تابآوری دانشجویان بود که نتایج نشان میدهد؛ دانشجویان وضعیت تابآوری قابلقبولی دارند و هر میزان، دینداری آنها (در تمامی ابعاد) بیشتر باشد، میزان تابآوری آنها بالاتر است.
دانشگاه آزاد اسلامی که وظیفه تربیت بخش قابلتوجهی از دانشجویان کشور را بر عهده دارد و همواره انتظار بالایی برای تربیت نسل جدید بر اساس سبک زندگی مؤمنانه و انقلابی از آن انتظار است، این وظیفه را دوچندان بر دوش خود احساس میکند.