چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثر بخشی مهارت های حل مسئله بر تقویت حل مسئله دانش آموزان با اختلال ریاضی از نوع عملی می باشد. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در این پژوهش، تعداد ٣٠ دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی از نوع عملی، از
میان جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی شهر دورود پس از اجرای
آزمون های تشخیصی هوش ریون کودکان و آزمون تشخیصی ریاضی کی مت، برای نمونه انتخاب شدند
و سپس آزمودنی های گروه آزمایش به مدت ٨ جلسه یک ساعته، تحت آموزش مهارت های حل مسئله
قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند
متغیره نشان داد که بین حل مسئله و زیرمقیاس های آن؛ اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش- اجتناب و
کنترل شخصی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p) به عبارت دیگراستفاده از مهارت های حل مسئله میتواند به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مفید در درمان اختلال
ریاضی از نوع عملی تاثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، تعداد ٣٠ دانش آموز مبتلا به اختلال يادگيري رياضي از نوع عملي، از ميان جامعه آماري دانش آموزان دختر و پسر پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي شهر دورود پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي هوش ريون کودکان و آزمون تشخيصي رياضي کي مت ، براي نمونه انتخاب شدند و سپس آزمودنيهاي گروه آزمايش به مدت ٨ جلسه يک ساعته ، تحت آموزش مهارت هاي حل مسئله قرار گرفتند، اما گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکردند.
2- American psychiatric Association 3- Wong & Tang 4- Information processing 5- Perceiving 6- Thinking 7- Learning 8- Language processing 9- Visual spatial processing 10- Executive functions 11- Education of British Columbia province 12- Krawec 13- Andersson اثربخشي آموزش مهارت هاي حل مسئله بر حل مسئله دانش آموزان دچار اختلال رياضي از نظر عملي / ٢٦٥ شده به تکاليف جديد دارند.
با توجه به اين پژوهش ها ميتوان نتيجه گرفت که برنامه مهارت هاي حل مسئله موجب تقويت حل مسئله در دانش آموزان دچار اختلال يادگيري رياضي ميشود.
T. , & Holling, H ٢٦٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و نهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * اين دانش آموزان ، آزمون رياضي ايران کي مت که براي تشخيص اختلال رياضي تهيه شده است اجرا شد.
فرضيه پژوهش : آموزش مهارت هاي حل مسئله بر حل مسئله دانش آموزان دچار اختلال رياضي از نوع عملي مؤثر است .
اثربخشي آموزش مهارت هاي حل مسئله بر حل مسئله دانش آموزان دچار اختلال رياضي از نظر عملي / ٢٧٣ __ Stockard, J.