چکیده:
پژوهش حاضر، زیباییشناسی و هنر را بهعنوان یک پارادایم و چشم انداز برنامه درسی بررسی نموده است تا مولفهها و آموزههایی که پارادایم مذکور میتواند برای یک برنامه درسی داشته باشد را ارائه کند. بدین منظور ابتدا منابع مکتوب دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر که با روش نمونهگیری زنجیرهای بدست آمده بودند مطالعه و سپس دیدگاه صاحبنظران دو رشته مذکور که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند بررسی شد. روش تحقیق حاضر از نوع رویکرد آمیخته بود که از روش مطالعه کتابخانهای و مصاحبه برای دادههای کیفی و از روش پیمایشی و پرسشنامه برای دادههای کمی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از تحلیل تفسیر و استنباط و جهت دادههای کمی از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار از روایی محتوایی و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. نتایج نشان داد زیباییشناسی و هنر میتوانند برای برنامه درسی و عناصر آن مولفههایی ارائه نماید که در این پژوهش 73 مولفه به دست آمد و همه آنها در بررسی مجدد بر اساس دیدگاه صاحبنظران از منظر صبغه هنری و زیباییشناسی داشتن، مناسب تشخیص داده شدند.
Abstract: This research investigated aesthetics and art as a paradigm and perspective for curriculum in order to identify and present the components that this paradigm might include for curriculum. First, the written resources of the two fields of curriculum studies and art, selected through chain sampling, were studied. Next, the viewpoints of experts from the mentioned fields, selected though purposive sampling, were analyzed. The method used in this study was a mixed approach that included library study and interviews for qualitative data and survey and questionnaires for quantitative data. The qualitative data was analyzed through interpretation analysis and deduction and the quantitative was analyzed by descriptive statistics. Content validity and Cronbach's alpha were used in order to estimate the validity and reliability of the research tools. The results showed that aesthetics and art could offer components for curriculum and its elements. The present study identified 73 elements which were evaluated as maintaining adequate aesthetics and art aspects by the experts in the resurveying phase.