چکیده:
محیط رقابتی امروزی علاقه زیادی را نسبت به مباحث قابلیتهای پویای سازمانی و انعطافپذیری تولید ایجاد کرده است، اما با وجود شناخت منافع بالقوه این دو مفهوم، فعالان اجرایی و محققین درک درستی از ارتباطات بین آنها ندارند. لذا هدف این مقاله درک این مفاهیم پیچیده و نحوه تاثیرگذاری مولفههای آنها بر هم میباشد. در این پژوهش در ابتدا به منظور شناخت کامل مولفههای قابلیتهای پویای سازمانی و انعطافپذیری تولید با بررسی مطالعات گذشته، از روش تحلیل محتوای متنی استفاده شد و در ادامه به منظور غنای این روش نظر خبرگان نیز لحاظ شد، که در نهایت 6 قابلیت پویای سازمانی و 14 بعد انعطافپذیری تولید از مطالعات گذشته استخراج گردید. سپس با استفاده از روش DEMATEL فازی و بر اساس نظر خبرگان تاثیرگذاری این مولفهها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان می دهد تاثیرگذارترین قابلیتهای پویای سازمانی به ترتیب عبارتنداز: خلق و یکپارچهسازی دانش، پیکربندی مجدد و شناخت فرصتها و مدیریت تهدیدها و از بین ابعاد انعطافپذیری تولید تاثیرپذیر ترین ابعاد به ترتیب، محصول جدید، عملیات و تولید میباشد. همچنین نتایج تحلیل گویای تاثیر گذاری بسیار بالای قابلیتهای پویای سازمانی بر ابعاد انعطافپذیری تولید میباشد.
خلاصه ماشینی:
از طرفي همان طور که ذکر شد توجه به قابليت هاي پويا در سازمان هايي که به دنبال کسب مزيت هاي رقابتي در برخورد با پديده عدم اطمينان هستند يک ضرورت است که محققين زيادي بر اهميت اين قابليت ها تأکيد کرده اند براي مثال ونگ و احمد (٢٠٠٧) حفظ ، تقويت و کسب آن ها را به شرکت هاي توليدي توصيه کرده اند و از طرف ديگر محققين معتقدند که يکي از راهکارهاي توليدي براي برخورد با پديده عدم اطمينان و کسب مزيت رقابتي انعطاف پذير توليد است که محققيني همچون آپتن (١٩٩٤) بر اين گفته صحه گذاشته اند، اما با وجود همه اين تحقيقات تاکنون در مطالعات داخلي و خارجي در خصوص ارتباط بين قابليت هاي پويا و انعطاف پذيري توليد بحث نشده است لذا اين پژوهش به اين مقوله ميپردازد و ارتباط بين اين دو مفهوم را بررسي ميکند، حال به نظر ميرسد با شناخت انواع قابليت هاي پويا در سازمان هاي صنعتي ايران بتوان بين گروه هاي مختلف انعطاف پذيري توليدي و انواع قابليت هاي پوياي سازماني پل زد.
در اولين مرحله با توجه به موضوع پژوهش به منظور شناخت کليه ابعاد انعطاف پذيري توليد و قابليت هاي پوياي سازماني، پس از تحليل محتواي متني مطالعات گذشته و رسيدن بررسيها به حد کفايت براي غني شدن تحليل از نظر خبرگان نيز استفاده شد به اين صورت که نتايج تحليل محتوا به صورت پرسشنامه اي در اختيار خبرگان قرار گرفت تا مصداق و اهميت داشتن ابعاد و قابليت ها را در صنايع ايران مشخص نمايند.
Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crisis: The Role of Market Orientation and Strategic Flexibility, Journal of Marketing, 65, 67–80.
Toward a synthesis of the resource-based and dynamic- capability views of rent creation, Strategic Management Journal.