چکیده:
اغلب سازمانها در محیطی کار میکنند که در آن، کسبوکار موردنظر در معرض تغییرات اجتنابناپذیر است؛ بنابراین سازمانها بهمنظور حفظ مزیت رقابتی مستلزم هستند که فرایندهای کسبوکار خود را بهطور مداوم با تغییرات موردنظر وفق دهند. ماهیت مخاطره انگیز مدیریت فرایند کسبوکار یک بررسی دقیق از عوامل کلیدی و شکست را ایجاب میکند. ازاینرو مهمترین هدف پژوهش پیش رو ارائه مدل مدیریت تغییر جهت اجرای مدیریت فرایند کسبوکار است. به این منظور از رویکرد ترکیبی دیمتل و ANP فازی استفاده میشود. روش به کار گرفته شده در این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای کاربردی بوده و بر مبنای ماهیت و روش در گروه توصیفی دستهبندی میشود. همچنین بر مبنای نوع دادهها، میتوان آن را پیمایشی دانست. در گام اول با بررسیهای جامع کتابخانهای و ارزیابی نتایج مطالعات، عوامل مدیریت تغییر مؤثر بر پیادهسازی مدیریت فرآیند کسبوکار، شناسایی و استخراج گردید. در گام بعد، بهمنظور غربالسازی متغیرهای شناساییشده از تکنیک دلفی فازی استفاده شد و در ادامه، با نظرسنجی خبرگان حوزه مدیریت تغییر و تحول، زیر عاملهای کلیدی در بین 7 عامل اصلی دستهبندی شد. در مرحله بعدی، روابط درونی بین عوامل اصلی با استفاده از روش دیمتل فازی محاسبه شد. سپس دیمتل و ANP فازی ترکیب شده و بهمنظور وزن دهی عوامل و رتبهبندی آنها از روش ANP فازی استفاده شد. از نتایج مهم تحقیق شناسایی عوامل علی و اولویتبندی عوامل مدیریت تغییر مؤثر در اجرای مدیریت فرآیند کسبوکار در سازمانها است.
خلاصه ماشینی:
در گام بعد، به منظور غربال سازی متغیرهای شناساییشده از تکنیک دلفی فازی استفاده شد و در ادامه ، با نظرسنجی خبرگان حوزه مدیریت تغییر و تحول ، زیر عامل های کلیدی در بین ٧ عامل اصلی دسته بندی شد.
Business Process Management مروری بر مبانی نظری و پیشینه یکی از ویژگیهای دنیای کسب وکار کنونی، تغییر مداوم به نسبت سریع در نیازهای مشـتریان است .
کلهری و حاجی حیدری (١٣٩١)، طی انجام مطالعات در این زمینه نتیجه گرفتند که از بین عوامل شناسایی شده در پژوهش خود (انتخاب روش شناسی ، مدیریت پروژه ، فناوری اطلاعات ، جوسازمانی ، مدیریت تغییر، مدیریت ارشد) تنها فناوری اطلاعات و مدیریت ارشد بر آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی موفق مدیریت فرایندهای کسب وکار در شرکت بازرگانی پتروشیمی تأثیر دارد.
تکنیک دیمتل فازی با توجه به اینکه هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مدیریت تغییر مؤثر در اجرای مدیریت فرآیند کسب وکار، تعیین روابط بین آن ها و همچنین اولویت بندی آن ها در رابطه با مدیریت فرآیند کسب وکار است ، لذا از تئوری گراف و به طور خاص رویکرد دیمتل استفاده شده است .
مراحل اجرای این روش به شرح زیر است : مرحله اول : نظرات خبرگان برای ارزیابی روابط درونی عوامل برای محاسبه دیمتل از طریق مقایسات زوجی و تأثیر میان معیارها بر اساس گزینه های زبانی و اعداد مثبت فازی به ترتیب جدول شماره ٣ مشخص می شود.
A grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors.
A situational implementation method for business process management systems.