چکیده:
با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها
با این واقعیت روبه رو شدند که، امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینک شرکتها برای به
دست آوردن سهم بیشتری از بازار باید مبارزه کنند. بنابراین هزینههای جذب مشتریان جدید رو به افزایش
نهاده است. تحقیق حاضر تحقیقی است که به منظور تعیین و رتبهبندی عوامل موثر بر فروش در پتروشیمی
انجام گردیده است تا ضمن بررسی نتایج آن، ،(AHP) تبریز با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
راهحلهای لازم برای تحت تاثیر قرار دادن فروش شرکتها، ارائه گردد. از عناصر آمیخته بازاریابی جهت
فرضیات این تحقیق استفاده گردیده است که ٢٩٨ نسخه از پرسشنامه پس از تعیین روایی و پایایی بین
اعضای نمونة جامعه آماری توزیع گردید. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از تحقیق، از نرمافزار
استفاده گردیده است که در نهایت به ترتیب هفت معیار قیمت محصولات پتروشیمی، Expert Choice
توزیع فیزیکی محصولات پتروشیمی، کیفیت محصولات پتروشیمی، سیاست فروش محصولات
پتروشیمی، رضایت مشتریان محصولات پتروشیمی، میزان تولید محصولات پتروشیمی و شیوة بازاریابی
محصولات پتروشیمی، معیارهای اصلی موثر بر فروش محصولات شرکت پتروشیمی تبریز شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
تحقيق حاضر تحقيقي است که به منظور تعيين و رتبه بندي عوامل مؤثر بر فروش در پتروشيمي تبريز با استفاده از فرآيند تحليل سلسله مراتبي (AHP)، انجام گرديده است تا ضمن بررسي نتايج آن ، راه حل هاي لازم براي تحت تأثير قرار دادن فروش شرکت ها، ارائه گردد.
براي تجزيه وتحليل داده هاي حاصل از تحقيق ، از نرم افزار Expert Choice استفاده گرديده است که در نهايت به ترتيب هفت معيار قيمت محصولات پتروشيمي، توزيع فيزيکي محصولات پتروشيمي، کيفيت محصولات پتروشيمي، سياست فروش محصولات پتروشيمي، رضايت مشتريان محصولات پتروشيمي، ميزان توليد محصولات پتروشيمي و شيوة بازاريابي محصولات پتروشيمي، معيارهاي اصلي مؤثر بر فروش محصولات شرکت پتروشيمي تبريز شناخته شدند .
در چنين مواردي مؤلفه هاي ماتريس گروهي به شکل زير محاسبه ميشود: (اصغرپور ١٣٨٢، ٣١٦) 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٤- پيشينه پژوهش ١-٤ تحقيقات صورت گرفته در داخل کشور تحقيقي تحت عنوان "بررسي ارتباط ميان روش هاي منتخب بازاريابي و ميزان فروش خدمات بيمه اي" در دانشگاه امام صادق (ع ) پذيرفته شده است .
٩- بحث و نتيجه گيري بحث و بررسي با توجه به فرضيه اول تحقيق و تجزيه وتحليل هاي آماري انجام شده ، قيمت محصولات پتروشيمي بر فروش (نقدي، اعتباري و سلف ) محصولات آن تأثيرگذار است .
با توجه به فرضيه ششم تحقيق و تجزيه و تحليل هاي آماري انجام شده ، ميزان توليد محصولات پتروشيمي بر فروش (نقدي، اعتباري و سلف ) محصولات آن تأثيرگذار است .
با توجه به فرضيه هفتم تحقيق و تجزيه وتحليل هاي آماري انجام شده ، شيوة بازاريابي محصولات پتروشيمي بر فروش (نقدي، اعتباري و سلف ) محصولات آن تأثيرگذار است .