چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی انس با قرآن بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی بودند. از میان این دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس با توجه به ملاک ورود و خروج 22 نفر انتخاب شدند. این افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل، تقسیم شدند. کارگاه انس با قرآن کریم در 7 جلسه برای گروه آزمایشی اجرا شد و در جلسه هشتم پسآزمون از هر دو گروه کنترل و آزمایشی اخذ شد. ابزار پژوهش پرسشنامه افسردگی بک –فرم کوتاه و محتوای جلسات درمانی مستخرج از آیات قرآن کریم و جدیدترین تحقیقات حوزه دینپژوهشی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که انس با قرآن کریم بهطور معناداری منجر به کاهش افسردگی دانشجویان میگردد؛ بنابراین با توجه به میزان اثربخشی انس با قرآن کریم و ارتباط آن با کاهش افسردگی دانشجویان، به نظر میرسد تقویت و بهبود انس با قرآن، راهی اساسی جهت پیشگیری و بهبود مشکلات روانی ازجمله افسردگی در دانشجویان میباشد
The purpose of this study was to determine the effectiveness of the holy Quran on decreasing depression in students. This quasi-experimental research is a pre-test and post-test type with a control group. The statistical population in this research was the students of Social Sciences Faculty of Razi University. Out of these students, 22 students were selected by sampling method according to the criteria for entry and exit. The subjects were randomly divided into experimental and control groups. The familiarity workshop with Quran was performed in 7 sessions for the experimental group, and at the 8th session, the post-test was taken from both experimental and control groups. The Beck Depression Inventory was a short study and the content of the treatment sessions, which included the Holy Qur'anic verses and the latest research in the field of religious studies. Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the Holy Qur'an significantly reduces students' depression; therefore, considering the effectiveness of familiarity to the Holy Qur'an and its relationship with decreasing student depression, it seems that strengthening and improving familiarity the holy Qur'an seems to be a fundamental way of preventing and Improvement of psychological problems, including depression in students
خلاصه ماشینی:
The results showed that the Holy Qur'an داد که انس با قرآن کريم به طور معناداري منجر به کاهش افســردگي significantly reduces students' depression; therefore, دانشجويان ميگردد؛ بنابراين با توجه به ميزان اثربخشي انس با قرآن considering the effectiveness of familiarity to the Holy Qur'an and its relationship with decreasing student کريم و ارتباط آن با کاهش افســردگي دانشــجويان ، به نظر ميرســد depression, it seems that strengthening and improving تقويت و بهبود انس با قرآن ، راهي اسـاسـي جهت پيشـگيري و بهبود familiarity the holy Qur'an seems to be a fundamental way of preventing and Improvement of psychological مشکلات رواني ازجمله افسردگي در دانشجويان است .
درد شمارا درمان است و راه سامان کارتان در آن است (سيد رضي،١٣٧٩)؛ بنابراين با توجه به آنچه گفته شد و باوجود همه پژوهش هاي ذکرشده پژوهشي که اثربخشي انس با قرآن را بر کاهش ميزان افسردگي موردبررسي قرار دهد يافت نشد، لذا با توجه به اهميت وضعيت سلامت روان در دانشــجويان و نقش مهم انس با قرآن کريم در ســلامت انســان و با توجه به اينکه تابه حال در ايران پژوهش تجربي اندکي در اين زمينه درمان مبتني بر قرآن صورت گرفته است و پژوهشي از قبيل پژوهش حاضر ميتواند رابطه علمي و تجربي آثار انس با قرآن کريم را نشان دهد و زمينه براي دفاع از مباني نظرياسلام و قرآن را فراهم نمايد.
جدول ٢ - بررسي همگني ضرايب رگرسيون متغير وابسته : نمره کل پس آزمون هر فرد منبع درجه آزادي F سطح معناداري مدل اصلاح شده 0/068 3 2 عرض از مبدا 0/001 15 1 گروه *کل پيش آزمون ٢ ٣ ٠/٠٦٨ خطا 19 کل 22 اصلاح مجموع 21 با توجه به نتايج آزمون تحليل کوواريانس که در جدول شماره ٣ مشاهده ميگردد ميتوان نتيجه گرفت شرکت در جلسات انس با قرآن کريم بر کاهش ميزان افسردگي دانشجويان مؤثر بوده است .