چکیده:
انقلاب فناوری اطلاعات، سبب تحول در نشانگرهای قدرت شده است. این تحول تکنولوژیکی، باعث شده تا عصر جدید مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی را عصر اطلاعات بنامند. یکی از مسائلی که جمهوری اسلامی در این عصر با آن روبهرو است، طراحی الگویی برای مقابله با آرایش رسانهای و تاکتیکهای رسانهای غرب با توجه به عصر اطلاعات است.
دولت امریکا بارها با انواع روشهای رسانهای از تولید محصول تا ساختن زیرساختهای اینترنت پایه، تلاش کرده تا افکار عمومی جهانی از جمله ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد. فتنه سال 88، آغازی بر گسترهشدن سپهر مجازی بر جغرافیای ایران بود. در این تحقیق پس از کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی بر روی مجموعه اسناد و مصاحبهها، مفاهیم نظری «ظهور جامعه شبکهای بر بستر وب2» و «اتصال رسانههای فراملی و شکلگیری فضای خودمختاری» رویش کرده است.
یافتهها نشان میدهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانههای رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکهای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایهای تلاش میکند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کنش تبدیل کند. این لایهها بر اساس ماموریت خود به لایههای: تولید و توزیع محتوا، لایه عملیات شبکه و لایه عملیات حقیقی تبدیل میشوند. تمام تلاش این لایهها آن است که ابتدا پیام خود را تولید و توزیع کنند و سپس با جذب اکانتها بتوانند شبکه خود را بسازند. در نهایت، شبکهای را که ایجاد شده است بتواند تبدیل به یک کنش حقیقی شود و بر محیط حقیقی تاثیر گذارد.
The information technology revolution has evolved the indicators of power. This technological evolution has caused the new era based on communication technology to be called the information age. One of the issues that Islamic Republic of Iran has been facing in this era is designing a model to counter the media arrangement and Western media tactics considering the information age.
The US government has repeatedly tried to influence global public opinion, including Iranians, through a variety of media methods, from product manufacturing to building internet infrastructure. The sedition of 2009 was the beginning of the expansion of the virtual world on the geography of Iran.
In this study, after open, pivotal, and selective coding on a series of documents and interviews, the theoretical concepts of "the emergence of a networked community on the Web 2 platform" and "transnational media connectivity and the formation of autonomy space" have been developed.
The findings show that the ideal pattern of confrontation with rival media is based on two factors of "content production and network connectivity", which attempts to turn its content and message into action and operation by creating a multilayer arrangement. Based on their mission, these layers are transformed into layers such as layer of content production and distribution, layer of network operation and layer of real operation. First, All these layers try to produce and distribute their message and then by attracting accounts they can build their own network. Finally, the network, which is created, can become a real action and affect the real environment.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان میدهد، الگوی مطلوب تقابلی در مقابل رسانههای رقیب بر دو پایه تولید محتوا و برقراری اتصال شبکهای استوار است که با ایجاد آرایش چندلایهای تلاش میکند تا محتوا و پیام موردنظر خود را به عملیات و کنش تبدیل کند.
در قلب این جنبشها، یک فضای عمومی دورگه ساختهشده از شبکههای اجتماعی دیجیتال و اجتماعات شهری تازه برپا شده قرار داشت که هم وسیلهای برای خودسنجی بود و هم نوعی بیان قدرت مردم.
شکلگیری سپهر مجازی این قابلیت را ایجاد کرد تا رقیب بتواند در حوادث سال 88 با رسانههای مجازیش با ساختن جنبش اجتماعی برساخته از سپهرمجازی یا هدایتشونده توسط آن دو بحران را دنبال کند: «اول، ایجاد بحران مشروعیت و ایدئولوژیک و دوم، بحران اقتدار بود.
زیرساخت، تقویت شبکههای اجتماعی مانند، توییتر، حذف خدمات فنی از کاربران ایرانی یا رسانههایی که برخلاف سیاستهای مورد نظر فعالیت میکردند، ساختن فیلترشکنها، ارایه ترجمههای همزمان، هک و نفوذ بر رسانههای جبهه انقلاب، حذف صفحات رسانهها و اکانتهای انقلابی از دیگر کدهای محوری سختافزاری فعالیتهای رقیب در لایه رسانهای میباشد که به دلیل اختصار تنها به بیان کد محوری آن اکتفا شده است.
اقدامات جبهه انقلاب اسلامی در لایه رسانهای موثر بر حوادث 88 در این بخش از اسناد و مصاحبههای گوناگونی استفاده شده است.
این آرایش توانست در برههای از زمان بلوکبندی جدیدی برای ارسال پیام به مخاطب ایجاد کند و از طرف دیگر، با اتصال افراد به یکدیگر در قالب اکانت، شبکه خود را شکل دهد و فضای خودمختاری را برای رقیب فراهم سازد.