چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای مغزمحور بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر کلاس نهم متوسطه اول شهر خواف میباشد که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 30 دانشآموز پسر نهم متوسطه اول شهر خواف بود که پژوهشگر آنها را انتخاب کرده و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شدند. محیط یادگیری بر اساس مولفههای تاثیرگذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت. سپس، معلم گروه آزمایش را بر اساس اصول یادگیری مغزمحور آموزش داد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومن و راتبلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزشهای مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان موثر است (05/0>P) ولی بر اهماکاری تاثیری نداشته است؛ پس میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان موثر است. بنابراین آموزش یادگیری مغزمحور میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
The present research was conducted to investigate the effectivity of brain-centered training on academic procrastination and test anxiety. This research was a kind of semi-experimental (semi-pilot) one together with pre-test and post-test with the control group. The statistical population of the research contained all male students in 9th grade in high school in Khaf city in the education year of 1396-97. The researcher selected 30 male high school students in Khaf as sample group and then they were divided into two control and test groups via non-random sampling method. The learning atmosphere was changed according to the effective factors on the brain (light, nutrition, oxygen, color, music, and water). Therefore, the teacher trained the test group based on brain-centered learning principles. The test anxiety inventory by Speilberger (1980) and the academic procrastination questionnaire of Solomon and Rothblum (1984) were used to measure the variables. The results of the research showed that brain-centered training is active on the reduction of test anxiety (P<0/05), but it has not affected procrastination; thus, it can be concluded that brain-centered training influences over a decline of test anxiety. Therefore, the brain-centered learning train can be used as an intervention method in decreasing the students’ test anxiety.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي آموزش هاي مغزمحور بر اهمال کاري تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان Investigating the Effectivity of Brain-centered Trainings on Academic procrastination and Students’ Test Anxiety فاطمه پردل Fatemeh Pordel M.
A in Educational Psychology, Islamic Azad University, Sari branch مريم قرباني Maryam Ghorbani دانشجوي دکتراي تکنولوژي آموزشي ، دانشگاه علامه طباطبايي Ph. D student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University چکيده Abstract The present research was conducted with the purpose of پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش هاي مغزمحور بر اهمال کاري investigating the effectivity of brain-centered trainings تحصيلي و اضطراب امتحان انجام شد.
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش هاي مغزمحور بر کاهش اضطراب results of the research showed that brain-centered trainings is effective on the reduction of test anxiety امتحان مؤثر است (٠٠٥>P) ولي بر اهماکاري تاثيري نداشته است ؛ پس (P Keywords: brain-centered training, academic واژگان کليدي : procrastination, test anxiety آموزش مغز محور، اهمال کاري تحصيلي، اضطراب امتحان نوع مقاله : پزوهشي دريافت : فروردين ٩٧ پذيرش : ارديبهشت ٩٧ ويرايش نهايي : مهر ٩٨ مقدمه اهمال کاري تحصيلي، رفتاري فراگير و بالقوه ناسازگار براي بسياري از دانش آموزان و دانشجويان است که اغلب با احساس پريشاني و ناراحتي روان شناختي همراه بوده است (سوري نژاد، فرهادي و کردنوقابي، ١٣٩٤).
يادگيري مغزمحور به عنوان رويکردي جديد در آموزش و شناخت مسيري که مغز به طور طبيعي براي يادگيري طراحي مينمايد، از سال ١٩٨٠ مطرح شده است و پژوهش هاي آن رو به گسترش است (حسني، دستجردي و پاکدامن ، 1 Scent & Boes 2 Hill 3 Effert & Ferrari 4 Ellis & Knaus 5 Ferrari 6 Brothen & Wambach 7 Moon & Illingworth 8 Chabaud, Ferrand & Maury 9 Alexander & Onwuegbuzie 10 Ferrari & Diaz-morales 11 Harrison 12 Hill & Wigfield 13 Murphy palul 14 .