چکیده:
کسب عملکرد بازار مطلوب در بازار رقابتی امروزی و ماندن در این صحنه پرتلاطم نیازمند جهتگیریهای مناسب شرکتها است. استفاده از رویکردهای کارآفرینیمحوری و بازارمحوری در این زمینه میتواند موثر باشد. شرکتها و بالاخص شرکتهای دانشبنیان باید بتوانند با بهکارگیری قابلیتهای بازاریابی و اجرای برنامههای اثربخش بازاریابی، سهم بازار مناسبی را در بازار رقابتی به دست آورند. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی تاثیر کارآفرینیمحور و بازارمحوری بر عملکرد بازار شرکتهای دانشبنیان است. بعلاوه، در این پژوهش نقش قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی بهعنوان دو متغیر میانجی موردسنجش قرارگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از دیدگاه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل، مدیران بازاریابی و فروش و مدیران تولید و عملیات شرکتهای دانشبنیان فعال در پارک علم و فناوری خلیجفارس شهر بوشهر میباشند. تعداد 35 شرکت بهصورت روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید و تعداد 105 پرسشنامه بین مدیران (هر شرکت سه پرسشنامه) توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که رویکرد کارآفرینیمحوری بر قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی و همچنین رویکرد بازارمحوری بر قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی نیز بر عملکرد بازار شرکتهای دانشبنیان تاثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر غیرمستقیم کارآفرینیمحور و بازارمحوری بر عملکرد بازار شرکتهای دانشبنیان بهواسطه قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی مورد تائید قرار میگیرد؛ بنابراین بهکارگیری رویکردهای کارآفرینیمحور و بازارمحوری در شرکتهای دانشبنیان میتواند موجب بهبود عملکرد بازار این شرکتها شود.