چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی تابآوری روانشناختی دانشآموزان شهر اردبیل بر اساس سبکهای دلبستگی و حمایت اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 318 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای تابآوری، سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و پرسشنامه جمعیتشناختی استفاده شد. دادههای پژوهش با روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در مجموع، 37 درصد واریانس مربوط به تابآوری توسط سبکهای دلبستگی و حمایت اجتماعی تبیین میشود. همچنین به ترتیب سبک دلبستگی ایمن، حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی اجتنابی مهمترین پیشبینی کننده تابآوری روانشناختی دانشآموزان بودند. این نتایج تلویحات مهمّی در آسیبشناسی مشکلات نوجوانان دارد. بنابر این، متخصّصان میتوانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان مشکلات دانشآموزان و بهبود تابآوری آنها استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیقات انجام شده ارتباط مثبت معنیداری را بین سبکهای دلبستگی با خودمراقبتی(چکین آفسکی» روسوء کاتن» وان کوفء لودمن» لین» سیمون و بوش» ۲۰۰۴) ؛ کیفیت زندگی (هوانگ» شو و لی ء ۲۰۰۴)؛ پیشرفت تحصیلی(ایکه» ۲۰۱۲)» تنظیم هیجانی و تابآوری و بهزیستی روانشناختی و مهارتهای اجتماعی(بیگدلی و همکاران» ۱۳۹۲؛ اکبریء وفائی و خسروی, ۱۳۸۹) و ارتباط منفی بین سبک دلبستگی ایمن و خطر ابتلا به بیماریهای روانی(گودال, ترجنوسکاء دارلینگ» ۲۰۱۲) نشان میدهد.
همچنین سولومون و ۸۸ پیش بینی تابآوری روانشناختی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و حمایت اجتماعی 1 ل2ز500 مد کعاچاگ طخ۸ ده #عههظ داصع 50 که ععصهتازوم آجمزع ما مط رد2 آه 0۵ن[0م۳ همکاران(۲۰۰۸) بیان میکنند فرایند مقابله با رویدادهای استرسزا در افراد با سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی مختل بوده و همین امر سبب آسیبپذیری آنها نسبت به اختلالات روانی میشود.
پژوهشگران پس از أُخذ موافقت اخلاقی و قانونی ضمن جلب رضایت آگاهانه دانش آموزان مورد پژوهش, دادهها را جمعآوری کردند و سپس برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین» انحراف معیار و به منظور سنجش میزان همبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون» جهت پیشبینی سهم متغیرهای پیشبین در پیشبینی واریانس تابآوری روانشناختی دانشآموزان از آزمون رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام و از طریق نرمافزار آماری علوم اجتماعی!(50۳55) نسخه ۱۶استفاده شد.
نتایج پژوهش آتوول (۲۰۰۶) نشان داد که دلبستگی ایمن یک عامل مهم در به حداقل رساندن شرایط بحرانی و به حداکثر رساندن میزان تابآوری روانشناختی در افراد نیازمند به کمک است.