چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان نقش فرهنگ اجتماعی مطالعه در یادگیری تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. اگر قرار بود دانش فقط از طریق پیامدهای اعمال فرد فراگیری شود، فرایند رشد شناختی و اجتماعی به مقدار زیاد عقب می افتاد. عنصر اصلی فرهنگ اجتماعی مطالعه یادگیری، سرمشق گیری است که با مشاهده فعالیت های مناسب، رمزگردانی درست این رویدادها برای بازنمایی در حافظه، انجامدادن رفتار و داشتن انگیزة کافی، تسهیل می شود. فرهنگ اجتماعی مطالعه به افراد امکان می دهد بدون انجامدادن هرگونه رفتاری، یاد بگیرند. آنچه برای فرهنگ اجتماعی اهمیت خاصی دارد این فرض است که افراد از طریق مشاهدهکردن رفتار دیگران یاد میگیرند. در این راستا، اگرچه فرهنگ اجتماعی مطالعه تقویت یادگیری را تسهیل می کند، شرط لازم برای آن نیست. افراد میتوانند با مشاهدة فرهنگ های رفتاری اجتماعی مطالعه که تقویت می شوند، یاد بگیرند. فرهنگ ابتدا بر لایه های ذهنی، ادراکی و انگیزشی تاثیر می گذارد. فرهنگ بخش مهمی از خط مشی ما است (چه چیزی را میتوانیم بدست بیاوریم وچگونه)، براساس همین خطمشی در دنیای اجتماعی و مادیمان عمل میکنیم. ما انسانها موجودات متزلزلی هستیم و فرهنگ از طریق قوانین استانداراد فکری، احساسی و رفتاری از اضطراب ما می کاهد.
خلاصه ماشینی:
عنصر اصلي فرهنگ اجتماعي مطالعه يادگيري، سرمشق گيري است که با مشاهده فعاليت هاي مناسب ، رمزگرداني درست اين رويدادها براي بازنمايي در حافظه ، انجام دادن رفتار و داشتن انگيزة کافي، تسهيل ميشود.
آنچه براي فرهنگ اجتماعي اهميت خاصي دارد اين فرض است که افراد از طريق مشاهده کردن رفتار ديگران ياد ميگيرند.
با توجه به اينکه مطالعه يک نوع رفتار اجتماعي و فرهنگي است (سالاري، ١٣٩١) ميتواند تحت ٢١٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پنجم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * تأثير رفتار ديگران قرار گيرد؛ زيرا اگرچه افراد ميتوانند از تجربۀ مستقيم ياد بگيرند، بيشتر چيزهايي که آنها ميآموزند از طريق مشاهده کردن ديگران حاصل ميشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1- social cognitive theory 2- Pajares 3- Bieschke 4- Astray-Caneda, Busbee & ,Fanning ٢٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پنجم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * فرهنگ يادگيري در کلاس درس فرهنگ همچنين بر چگونه ياد گرفتن و چگونه ياد دادن ما تاثير ميگذارد.
شيوه تدريس و کلاس داري 1- Vygotskian ٢٢٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پنجم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * بايد به صورتي باشد که الگوهاي رفتاري مهمي چون خواندن ، نوشتن ، نت برداري، مطالعه ، امتحان ، پرسش و پاسخ ، بحث و مناظره ، سر وقت آمدن و رفتن را به بهترين شکل ممکن براي دانش آموزان قالب بندي کنيم ؛ براساس تفييرات رفتاري، رفتارهاي تقويت کننده مثبت (جايزه دادن ) و تقويت کننده هاي منفي (از بين بردن محرکهاي نامطلوب ) بهتر از تنبيه (موارد ناخوشايند) عمل ميکنند (مرادي پياني، شهناز ١٣٩٢).